روند کاهش قیمت تیرآهن و میلگرد ادامه خواهد داشت؟
روند کاهش قیمت تیرآهن و میلگرد ادامه خواهد داشت؟

روند کاهش قیمت تیرآهن و میلگرد ادامه خواهد داشت؟

 

ایجاد ثبات در بازار آهن و فولاد اهمیت ویژه‌ای دارد

 

به گزارش ماین نیوز افزایش قیمت تیراهن ، میلگرد و سایر محصولات فولادی در تیر امسال یکی از خبرهای داغ رسانه‌ها بود؛ اما از اواخر مرداد، بازار آهن و فولاد به یک ثبات نسبی رسید. در مردادماه هم‌زمان با ثابت شدن نرخ دلار، نظارت بر بازار آهن و فولاد شدت یافت که درنهایت منجر به مهار رشد افسارگسیخته محصولات فولادی شد. در این میان، تغییر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و حضور مدیری فولادی در این وزارتخانه نیز بر کنترل بازار بی‌تأثیر نبوده است.

بااین‌وجود، نمی‌توان امیدی به تداوم این روند نزولی داشت، زیرا باوجود مشکلات کنونی تداوم ثبات در بازار ایران سخت خواهد بود؛ و از طرفی تولیدکنندگان مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن معتقدند کاهش بیشتر قیمت‌ها به‌منزله متضرر شدن تولیدکنندگان این محصولات خواهد بود.

رضا جورابچی یکی از تولیدکنندگان محصولات فولادی در میان صحبت‌های خود بیان کرد: «قیمت مقاطع طویل فولادی در چند هفته گذشته در مسیر نزولی قرار گرفته است. این قیمت‌ها اکنون به کف رسیده و امکان کاهش بیشتر وجود ندارد، چراکه با توجه به قیمت فروش شمش در رینگ معاملاتی بورس کالا، افت بیشتر قیمت‌ها به‌منزله متضرر شدن تولیدکنندگان مقاطع فولادی خواهد بود.»

جورابچی ادامه داد: «فروش میلگرد زیر ۹ هزار تومان برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین نباید منتظر تداوم این روند نزولی باشیم. مگر آنکه قیمت‌ها از ابتدای زنجیره فولاد کاهش یابد تا درنهایت از قیمت تمام‌شده محصولات نیز کاسته شود.»

وی درباره تداوم این روند و فروش محصولات فولادی در همین بازه قیمتی نیز بیان کرد: «روند قیمت‌ها بستگی به نرخ فروش ارز دارد. چنانچه دوباره ثبات از نرخ دلار رخت بربندد و قیمت آن صعودی شود، زمینه برای رشد مجدد قیمت محصولات فولادی فراهم خواهد شد؛ اما چنانچه قیمت دلار کاهشی باشد، زمینه افت قیمت مواد اولیه را فراهم می‌کند و درنهایت به کاهش قیمت محصولات نهایی فولاد منجر خواهد شد.»

البته برخی کارشناسان بازار آهن و فولاد معتقدند قیمت محصولات فولادی نباید به نرخ دلار وابسته باشد، چراکه بخش اصلی مواد اولیه موردنیاز برای تولید آن در داخل کشور تولید می‌شود. از طرفی دیگر برخی مخالف این استدلال بوده و لزوم صدق آن را در برابری میزان تولید محصولات فولادی به‌اندازه مصرف داخلی می‌دانند. آن‌ها معتقدند تنها در این صورت است که بازار هدف تنها به بازار داخلی محدود می‌شود؛ اما درحال‌حاضر میزان تولید فولاد در کشور ما به‌مراتب بالاتر از نیاز داخلی است و باید بخشی از این محصولات در بازار جهانی به فروش برسند؛ بنابراین تطبیق میان قیمت‌های داخلی و بین‌المللی ضروری به نظر می‌رسد.

اگر محصولات فولادی با قیمتی پایین‌تر از نرخ‌های جهانی به فروش برسند، تولیدکنندگان متضرر خواهند شد. تعیین دو نرخ برای یک کالا نیز مشکل‌ساز خواهد بود، چراکه زمینه رانت را ایجاد می‌کند؛ بنابراین مسئولان باید به دنبال تک‌نرخی بودن محصولات فولادی در بازار داخلی و بین‌المللی باشند.

در این شرایط تنها می‌توان با انتخاب نرخ‌های منطقی و کارشناسی برای فروش، از طرفی شفافیت در معاملات را بالا برد و از طرف دیگر، مانع ایجاد رانت برای عده‌ای خاص شد. البته در ایران تغییرات قیمت دلار بر قیمت تمام کالاها اثرگذار است و قیمت دلار نیز دستخوش بسیاری مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که پیش‌بینی روند قیمتی کالاها را سخت می‌کند.

در همین راستا حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد درباره روند تغییر قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد گفت: «مصرف آهن و میلگرد در امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد نداشته است؛ بنابراین افزایش قیمت آهن‌آلات در چند ماه گذشته منطقی نبود. میزان تولید، مصرف و فروش فولاد و محصولات فولادی در کشور ما مشخص است و رشد مهارگسیخته قیمت‌ها را باید ناشی از عوامل مختلفی دانست که افزایش تقاضای واقعی نقشی در میان آن‌ها ندارد.»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد تبعیت بازار آهن و فولاد از بازار ارز دلیل اصلی رشد قیمت‌ها بوده است. البته نمی‌توان از تأثیر عوامل دیگری مانند کمبود مواد اولیه در این رشد قیمتی چشم‌پوشی کرد.»

ایجاد ثبات در بازار آهن و فولاد به راهکارهای زیادی احتیاج دارد که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد؛ اما در این میان تشدید نظارت بر بازار فولاد را نباید دست‌کم گرفت. خوشبختانه با ورود قوه قضاییه به این بازار و توجه ویژه ریاست جمهوری و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت، درحال‌حاضر ثبات نسبی به بازار آهن و فولاد برگشته است؛ اما برای پایداری این روند باید روش‌های توزیع و قیمت‌گذاری اصلاح و قانونمند شوند. به‌ویژه که این ثبات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه اگر فردی بخواهد پروژه ساخت‌وسازی را اجرایی کند؛ باید بتواند برای آن برنامه‌ریزی کند و از آینده قیمت مصالح ساختمانی مطلع باشد.