احتمال افزایش قیمت جهانی فولاد در ماه آینده
احتمال افزایش قیمت جهانی فولاد در ماه آینده

احتمال افزایش قیمت جهانی فولاد در ماه آینده

 

افزایش تقاضای فولاد هم‌زمان با کاهش تولید آن سبب بالا رفتن قیمت فولاد در ماه سپتامبر خواهد شد

 

 

هفته گذشته انجمن جهانی فولاد با ذکر دلایلی اعلام کرده است که احتمالاً در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در اغلب نقاط جهان به‌ویژه اروپا قیمت فولاد افزایش خواهد یافت.

به نقل از انجمن جهانی فولاد، یکی از دلایلی که می‌توان برای افزایش قیمت فولاد در ماه سپتامبر در نظر گرفت، اشتیاق زیاد چین برای واردات مواد اولیه تولید فولاد و همچنین محصولات نهایی فولادی در ماه‌های اخیر بوده است. برای مثال در ماه ژوئن سال جاری برای اولین بار در 11 سال اخیر چین واردکننده صرف فولاد بوده است.

علاوه بر این طی چند ماهه گذشته چین توانسته برخلاف سایر کشورها، خود را از پیامدها و عواقب اقتصادی ویروس کرونا رها کرده و فعالیت‌های صنعتی را دوباره آغاز کند و این یعنی افزایش تقاضا برای فولاد در این کشور که مجموع این عوامل می‌تواند موجب افزایش قیمت فولاد در ماه سپتامبر شود.

در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های تولید فولاد افزایش قیمت‌ها از ماه سپتامبر را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این افزایش قیمت به این دلیل است که در حال حاضر سنگ‌آهن در بالاترین مقدار قیمتی خود در شش سال اخیر قرار دارد.

البته قیمت‌های جهانی فولاد در ماه آگوست نیز افزایش داشته است. در این میان می‌توان به میانگین قیمت کویل نورد گرم (HRC) در چین اشاره کرد که در ابتدای آگوست 2020، هر تن 495 دلار بود ولی در حال حاضر قیمت این محصول 20 دلار در هر تن افزایش یافته و به 515 دلار رسیده است. این افزایش قیمت می‌تواند در ماه سپتامبر ادامه یابد و در محدوده 540 تا 560 دلار در هر تن قرار گیرد.

در حال حاضر پس از یک دوره رکود، تقاضای فولاد در سراسر جهان در حال افزایش بوده و متوسط ​​فروش در ماه آگوست با مقادیر قبل از شیوع کرونا برابری می‌کند. بااین‌حال، قیمت‌ها هنوز به سطح قبل از دوره شیوع کرونا در ماه مارس برنگشته است که نشان می‌دهد هنوز هم ‌روند افزایش قیمت جهانی فولاد ادامه خواهد داشت.

در این شرایط در کشورهایی مانند چین که صنایع آن به‌شدت به فولاد بستگی دارند هم‌زمان با افزایش تقاضا در بازار داخلی چین، بازارهای صادراتی دیگر کشورها نیز رونق یافته‌اند.

بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد در ماه ژوئیه که در آن از اطلاعات 64 کشور استفاده شده مقدار تولید فولاد خام جهان 152.7 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد کاهش داشته است.

در این میان ژاپن 6.0 میلیون تن فولاد خام در جولای 2020 تولید کرده که در مقایسه با ماه جولای 2019، 27.9 درصد کاهش تولید داشته است. همچنین در این ماه تولید فولاد کره جنوبی با 8.3 درصد کاهش به میزان 5.5 میلیون تن بود.

تولید کلی در اتحادیه اروپا 9.8 میلیون تن فولاد خام در ژوئیه سال 2020 تخمین زده می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24.4 درصد کاهش داشته است. ایالات‌متحده نیز در این مدت 5.2 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به جولای 2019، 29.4 درصد کاهش داشته است. در حال حاضر سطح درخواست فولاد در جهان رو به بهبود است؛ اما بااین‌وجود عمده تولیدکنندگان اصلی فولاد هنوز هم با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و همین امر نیز می‌تواند به افزایش قیمت فولاد دامن بزند.

حال باید دید با این شرایط قیمت جهانی فولاد در ماه آینده دستخوش چه تغییراتی می‌شود و این تغییرات چه تأثیری بر بازار داخلی آهن و فولاد ایران خواهد داشت. درهرصورت امیدواریم که ثبات نسبی ایجادشده در چند هفته اخیر حفظ شود تا آشفتگی و بحران جدیدی در بازار آهن و فولاد رخ ندهد.