تب فروش در بازار مسکن بالا گرفت
تب فروش در بازار مسکن بالا گرفت

تب فروش در بازار مسکن بالا گرفت

 

در مردادماه امسال هم‌زمان با کاهش معاملات مسکن، تعداد واحدهای عرضه‌شده افزایش یافت

 

به گزارش ایسنا، طبق آمار منتشرشده از طرف بانک مرکزی مردادماه امسال تعداد ۹۰۸۰ معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که در مقایسه با ماه گذشته ۳۵.۴ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که این رقم نسبت به مرداد سال گذشته افزایش ۱۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در ماه گذشته باوجوداینکه تعداد معاملات کاهش محسوسی را تجربه کرد، تعداد فایل‌های عرضه‌شده به بازار با رشد ۵۲ درصدی مواجه بود. از سوی دیگر نرخ رشد قیمت پیشنهادشده در آگهی‌ها حدود نصف رشد قیمت معاملات قطعی انجام‌شده بوده است. درحالی‌که تا پیش‌ازاین معمولاً معاملات قطعی در قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های پیشنهادی صورت می‌گرفت.

چیزی که از این آمار مشخص می‌شود این مسئله است که تصویب مالیات بر خانه‌های خالی و احتمال اجرایی شدن این قانون از پایان تابستان در افزایش عرضه ساختمان‌ها نقش مؤثری داشته است. از سوی دیگر، درصورتی‌که بازارهای موازی نیز به ثبات نسبی برسند، این روند می‌تواند منجر به ثبات قیمت در بازار مسکن شود.

 اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که در مردادماه امسال حجم عرضه واحدهای مسکونی به بازار مسکن شهر تهران نسبت به تیرماه امسال ۵۱.۹ درصد رشد داشته است. این اطلاعات که از ۱۶ منطقه تهران استخراج شده شامل آگهی‌های مناطق یک تا ۱۵ و منطقه ۲۲ می‌شود. مناطق ۱۶ تا ۲۱ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی‌ها در این گزارش در نظر گرفته نشده‌اند.

تعداد فایل‌های عرضه‌شده در سه منطقه ۹، ۱۰ و ۱۱ به ترتیب ۲۷۵، ۲۱۰ و ۱۵۰ درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته که باعث ثبات و کاهش  قیمت‌های پیشنهادی در این مناطق شده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها از ۱۶ منطقه  شامل مناطق ۱ تا ۱۵ و ۲۲ نشان می‌دهد که باوجود رشد ۱۰.۵ درصد قیمت معاملات در کل شهر تهران، نرخ رشد قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن در  ۱۶ منطقه مذکور نسبت به تیرماه امسال ۵.۶ درصد بوده است. نرخ رشد سالانه قیمت در این مناطق نیز ۷۵ درصد اعلام‌شده که ۲.۴ درصد کمتر از قیمت‌های قطعی است.

 

نقدینگی بین بازار بورس و مسکن در جریان است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در شرایط فعلی نقدینگی بین دو بازار بورس و مسکن دست‌به‌دست می‌شود، گفت: «سیاست‌های دولت در حوزه بین‌الملل تأثیر زیادی در بخش مسکن دارد و دولت باید برای ایجاد آرامش در اقتصاد سیاست‌های داخلی و خارجی را تنظیم کند.»

سعید آگشته در مورد علت نوسانات قیمت بازار مسکن در ماه‌های اخیر گفت: «وقتی سایر آلترناتیوها بسته می‌شود در اقتصاد ایران سه یا چهار حوزه خاص برای سرمایه‌گذاری باقی می‌ماند. در این شرایط گاهی سرمایه بین بورس و مسکن دست‌به‌دست می‌شود، گاهی به بازار ارز و بورس می‌رود و مدتی در بازار طلا یا مسکن می‌چرخد. معتقدم در شرایط کنونی نقدینگی بین بورس و مسکن سیال است.»

آگشته درباره صحبت‌های برخی مسئولین مبنی بر اینکه ارائه آمار مسکن باعث رشد قیمت‌ها می‌شود، گفت: «آمار در هر بخش اقتصادی پایه برنامه‌ریزی است و یک اصل اساسی محسوب می‌شود. از طرف دیگر وظیفه دولت شفاف‌سازی است و نباید نوسانات بازارها را پشت عدم ارائه آمار پنهان کند. البته آمار زمانی به کار می‌آید که برای آن حوزه برنامه داشته باشیم ندادن آمار به این مفهوم است که برنامه‌ریزی وجود ندارد.»

همچنین وی در پاسخ به این سؤال که آینده بازار مسکن را چگونه پیش‌بینی می‌کند، بیان کرد: «تا زمانی که دولت، اقتصاد کشور را به‌صورت یک پکیج نبیند و مجموعه آن را با سیاست‌های داخلی و خارجی تنظیم نکند همین وضعیت ادامه می‌یابد. ممکن است التهابات در یک بازار از بین برود و در بازار دیگر بروز کند.»

در حال حاضر به نظر می‌رسد با شرایط به وجود آمده اگر دولت بتواند قیمت ارز در کشور را کنترل کند، ثبات نسبی در دیگر بازارها نیز برقرار خواهد شد؛ زیرا بیشتر بازارها وابسته به قیمت ارز هستند به‌طور مثال قیمت روز میلگرد و تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی وابسته به ارز بوده و اگر قیمت این محصولات کنترل شود می‌تواند بر ثبات قیمت بازار مسکن نیز تأثیرگذار باشد.