قیمت خودرو بازهم گران شد
قیمت خودرو بازهم گران شد

قیمت خودرو بازهم گران شد

 

در حالیکه مسئولان خبر از کاهش قیمت‌ها می‌دادند، بازهم نرخ بازار خودرو روند افزایشی داشت

 

 

به گزارش تجارت نیوز با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو در بازار روند افزایشی پیدا کرده است. این در حالی است که چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خبر از کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو داده بود امری که تاکنون تحقق نیافته است.

همچنین محمدرضا نجفی‌منش عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در اظهارات خود در مورد کاهش قیمت خودرو بیان کرده است که: «قیمت خودرو در بازار ارزان می‌شود به‌شرط آن‌که مسئولان قیمت خودرو در کارخانه را اصلاح کنند. متأسفانه خودروسازان هنوز ضرر می‌دهند و به سوددهی نرسیده‌اند.»

مشکل دیگری که نجفی‌منش در صحبت‌های خود به آن اشاره نمود کمبود قطعات خودرو در بازار است که بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد. او گفت: «به‌عنوان‌مثال پژو ۲۰۷ هم به دلیل نبود قطعه در بازار گران شده است.»

عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو اضافه کرد: «قطعات از کشورهای مختلف وارد کشور شده و در گمرک دپو است. چنانچه ارز به قطعات خودروها اختصاص پیدا کند، قطعات راهی خط تولید می‌شود و تعداد خودروهای دپو شده در کف پارکینگ خودروسازان نیز کاهش خواهد یافت.»

وی همچنین در مورد وضعیت تولید قطعه‌سازان گفت: «به دولتمردان هشدار می‌دهیم چنانچه منابع مالی لازم را در اختیار قطعه‌سازان قرار ندهند قطعه‌سازها تعطیل خواهند شد. در حال حاضر طلب قطعه‌سازان از خودروسازان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.»

در این میان یکشنبه گذشته مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت  نیز در صحبت‌های خود مقایسه‌ای میان وضعیت معوقات خودروسازان در سال‌ جاری و سال گذشته داشت و بیان کرد: «تعهدات معوق شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد کاهش داشته است.»

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین ادامه داد: «در حال حاضر کل تعهدات معوق این دو شرکت ۱۰۸ هزار دستگاه است، این در حالی است که سال گذشته در همین زمان ۴۴۷‌هزار دستگاه خودرو معوق در پارکینگ خودروسازان دپو شده بود. به‌این‌ترتیب به‌نظر می‌رسد که وعده خودروسازان مبنی بر رفع تمامی تعهدات تا پایان شهریورماه امسال با توجه به تعهدات ۱۰۸ هزار دستگاهی محقق نخواهد شد.»

اما برای حل این مشکلات ابتدا باید به این سؤال پاسخ داد که به چه دلیل خودروسازان این امکان را پیدا نکردند تا به برنامه‌ریزی پیشین خود مبنی بر به‌روزرسانی معوقات در پایان نیمه اول سال پایبند بمانند؟

با پاسخ به این سؤال و پیگیری رفع دلایل آن می‌توان به کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو امیدوار بود.