افزایش قیمت قراردادهای بیلت در ایران
افزایش قیمت قراردادهای بیلت در ایران

افزایش قیمت قراردادهای بیلت در ایران

 

باوجود کاهش معاملات فولادی در چین و شرق آسیا، ایران نرخ معاملات خود را بالا برد

 

 

به گزارش اخبار فولاد طی هفته گذشته کارخانه‌های تولیدکننده‌ی فولاد در ایران تصمیم گرفته‌اند تا قراردادهای فروش خود را با قیمت بالاتری ببندند که این امر برخلاف سکون فعالیت‌های خریداری اخیر از جانب چین و جنوب شرق آسیا بود.

در حال حاضر تقاضای خرید فولاد از سوی مشتریان منطقه‌ی آسیا بسیار کم شده است. یکی از دلایل مهم این اتفاق ریزش بازار سهام چین معرفی شده و علت دیگری که برای این رخداد بیان شده کاهش مقطعی قیمت سنگ‌آهن است.

در روز چهارشنبه‌ی هفته پیش‌قراردادهای آینده خرید میلگرد در بورس شانگهای با روند کاهشی به ارزش هر تن ۵۲۷ دلار منعقد گردید. همچنین شاخص قیمتی سنگ‌آهن ۶۲ درصد، چیزی حدود ۱۲۴.۲۰ دلار ثبت شد که نسبت به‌روز قبل‌تر ۴.۳۲ دلار کاهش داشت.

در حال حاضر شایعاتی در مورد پیشنهاد‌های بیلت جنوب شرق آسیا در چین با قیمت ۴۵۵ دلار در تن و همچنین مزایده‌هایی به قیمت ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار به گوش می‌خورد و این در حالی است که تحریم‌های اعمالی از سوی ایالت متحده امریکا علیه ایران سبب شده تا محصولات فولادی به نرخ‌های پایین‌تری به نسبت دیگر کشورها موجود باشند. آخرین شاخص قابل معامله بیلت ایران در چین به ارزش سی اف ار هر تن ۴۳۵ دلار بود که معادل ۴۰۵ دلار در تن فوب است.

در نیمه‌ی اول ماه سپتامبر آخرین محموله‌ی فروش بیلت ایران به جنوب شرق آسیا به ارزش سی اف ار هر تن ۴۴۰ دلار به اندونزی ارسال شد که معادل ۴۱۰ تن فوب بود که البته با در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی و حاشیه سود فروشندگان این رقم به مقدار ۴۰۰ دلار فوب می رسید.

اما در هفته جاری میلادی خبری از انجام هیچ معامله‌ای در جنوب شرق آسیا نبود ولی بااین‌وجود کارخانه‌های ایرانی تصمیم به افزایش نرخ فروش خود برای محموله‌های بارگیری ماه اکتبر تا حد ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار فوب گرفتند که به حد ۵ دلار به نسبت هفته‌ی پیش از آن‌ که ۳۹۵ تا ۴۰۴ دلار بود افزایش قیمت داشت.

همچنین قیمت نهایی سی اف ار برای خریداران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) معادل ۴۳۰ تا ۴۳۶ دلار در نظر گرفتند که این قیمت با در نظر گرفتن حاشیه سود و هزینه‌های اضافی محسوب شده است. این در حالی است که قیمت یک محموله بیلت ایران به امارات به‌عنوان یکی از کشورهای منطقه به قیمت معاملاتی ۴۴۵ دلار در هر تن منعقد گردید.

در این میان قیمت هر تن بیلت صادراتی ایران در اواخر هفته‌ی گذشته معادل ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار بود که در واقع ایران توانست باوجود تمام مشکلات و کاهش تقاضاها، تقریباً قراردادهای خود را نسبت به قبل باثبات و بدون تغییر باقی نگه دارد.