ایران جلوتر از ایتالیا و فرانسه در تولید فولاد
ایران جلوتر از ایتالیا و فرانسه در تولید فولاد

ایران جلوتر از ایتالیا و فرانسه در تولید فولاد

 

ایران با رشد 6.5 درصدی تولید فولاد در سال 98 در بین 10 تولیدکننده برتر جهان قرار گرفت

 

به گزارش اخبار فلزات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز امروز با ورود به فرودگاه بندرعباس در مورد افزایش تولید فولاد در ایران گفت: «علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، ایران در سال 98 بیش از 12 میلیون تن فولاد به کشورهای دیگر صادر کرده است.»

اسحاق جهانگیری ادامه داد: «ایران در سال‌های اخیر کشور فرانسه و ایتالیا را در زمینه فولاد پشت سر گذاشته و امروز ایران به رتبه دهم در صنعت فولاد رسیده است.»

وی رشد تولید فولاد خام ایران در سال گذشته را با دیگر کشورهای جهان مقایسه کرد و گفت: «در سال گذشته که رشد (تولید) صنعت فولاد در دنیا 3.5 درصد بوده، رشد این صنعت در ایران بیش از 6.5 درصد بوده و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، ایران در سال 98 بیش از 12 میلیون تن فولاد به کشورهای دیگر صادر کرده است.»

معاون اول رئیس‌جمهور که افتتاح فاز دوم فولادسازی فولاد کاوه جنوب کیش را در دستور کار سفر خود به بندرعباس داشت، در خصوص این پروژه گفت: «این پروژه با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان راه‌اندازی شده است که امروز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.»

 

کاهش تولید کارخانه‌های بزرگ جهان در سال 2020

ایمیدرو طبق آمار انجمن جهانی فولاد گزارش داده است که مجموع تولید فولاد خام 64 کشور جهان در هشت‌ماهه نخست سال 2020 به یک میلیارد و 187.8 میلیون تن رسید که به‌طور متوسط 4.2 درصد کمتر از تولید هشت‌ماهه نخست سال 2019 بوده است. کارخانه‌های فولادی آسیایی در هشت ماه نخست سال 2020 آسیا رشد منفی 7 دهم درصد را تجربه و شرکت‌های فولادی اتحادیه اروپا نیز در همین مدت با منفی 18.6 درصد رشد تولید فولاد همراه بودند.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (C.I.S) نیز منفی 4.5 درصد کاهش رشد داشتند، درحالی‌که امریکای شمالی نیز با مقدار منفی 19 درصد رکورد کاهش تولید فولاد را زده است. در این مدت میزان تولید شرکت‌های فولادی امریکای جنوبی با منفی 15.2 درصد،‌ خاورمیانه با منفی 1.4 و افریقا با منفی 18.6 درصد و اقیانوسیه با منفی 1.7 درصد رشد ثبت شد. چین اما به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد با تولید 688.8 میلیون تن فولاد، توانست رشد 3.7 درصدی را در همین مدت تجربه کند.

 

رشد تولید فولاد ایران در مقابل کاهش جهانی ادامه دارد

تولید فولاد ایران در هشت‌ماهه نخست 2020 رشدی بالغ‌بر 11.30 درصد داشته که در ماه اوت با رشد 14.6 درصدی همراه شد. این در حالی است که همان‌طور که گفته شد بیشتر تولیدکنندگان جهان به دلیل چالش‌های بیماری کرونا در این مدت رشد منفی را پشت سر گذاشته‌اند.

ایران در این مدت بیش از 18.6 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که این رقم بیش از دو میلیون تن از مدت مشابه در سال 2019 بیشتر بوده است. این ارقام در حالی رغم خورده است که ایران علاوه بر درگیری با همه‌گیری کرونا، با مشکلات ناشی از تحریم نیز مواجه بوده است.