قیمت فولاد متعادل می‌شود
قیمت فولاد متعادل می‌شود

قیمت فولاد متعادل می‌شود

 

مدیریت بازار و اقتصادی شدن قیمت‌ها برای ذینفعان می‌تواند آرامش را به بازار آهن و فولاد بازگرداند

 

 

 

به گزارش اخبار فولاد، خداداد غریب‌پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه بیست‌و‌دومین سمپوزیوم فولاد بیان کرد: «ضمن تشکر از مجلس برای اعتماد به وزیر و برنامه‌های توسعه‌ای وی، در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت فولاد را مدیریت می‌کنیم به این شکل که قیمت فولاد را برای ذینفعان اقتصادی می‌کنیم و به‌زودی قیمت‌ها در بازار متعادل خواهد شد. درواقع اعتقاد ما به دخالت در بازار نیست بلکه مدیریت بازار باید موردتوجه قرار گیرد».

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در ادامه سخنان خود در مورد بازگرداندن تعادل به بازار اشاره کرد:  «ما در کنار مردم هستیم تا شرایط بازار فولاد شامل شمش و ورق برای مردم متعادل شود همچنین در این زمینه نیز شاهدیم که فولاد و سنگ‌آهن در بازار سرمایه، با تشکیل صندوق‌های بازار گردان لیدر بازارگردانی شده‌اند تا بازار متعادل شود».

غریب پور در مورد آمار تولید فولاد ایران اضافه کرد: «امسال به مرز ۳۲ میلیون تن تولید فولاد دست خواهیم یافت. همچنین تولید فولاد ایران در هشت ماه  سال ۲۰۲۰ با رشد بیشتر ۱۱ درصدی همراه شد در شرایطی که تولید فولاد در جهان نزولی بود».

 وی در ادامه از افتتاح ۲.۲ میلیارد دلار طرح در سال جاری خبر داد و گفت: «تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد دلار توسط ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری شده است. همچنین سال گذشته این حوزه با  صدور ۸ میلیارد دلار کالا در صدر تأمین‌کنندگان ارز قرار  گرفت».

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها برای توسعه زیربناها سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد یورویی نیاز است، گفت: «۱۴ مرز جاده و ۵ مرز دریایی داریم این ظرفیت کم‌نظیر است. اکنون با احتساب اسکله منطقه پارسیان و منطقه خلیج‌فارس، دو بندر تخصصی معدن و صنایع معدنی داریم».

وی همچنین درباره بخش ریلی سنگان اظهار کرد: «توسعه بخش ریل و جاده در سنگان با مشارکت کنسرسیوم بخش خصوصی انجام می‌شود».

غریب پور در ادامه در مورد توسعه کیفی محصولات فولادی صحبت‌هایی را ارائه نمود و گفت: «شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در حال ارائه خدماتی در قالب مسئولیت اجتماعی هستند  و ما نیز  به توسعه فولادهای کیفی و سبک و همچنین  کاهش انتشار کارهای گلخانه‌ای توجه داریم».

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادعا کرد سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج از کشور صادر گردید. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد تقاضای داخلی فولاد تنها حدود ۱۵ میلیون تن بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: «اکنون سایر صنایع، بانک‌ها و ... نیز در حال تدارک برای بازارگردانی هستند و بازار بورس نیز  با حرکت شرکت‌های فولادی به سمت متعادل شدن پیش می‌رود.»

به گفته غریب پور، توسعه و سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی اکنون زاینده شده و تأمین مالی از این طریق انجام می‌شود.

وی با اشاره به آمار جهانی تولید فولاد افزود: «طی بیست سال پیش ۳۵۰۰ گرید فولاد تولیدشده که حاصل تحقیقات در دنیاست و ۳.۹ درصد از تولید ناخالص دنیا متعلق به فولاد است. همچنین اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فولاد در دنیا بیش از ۹۰ میلیون نفر است.»

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بخش پژوهش ایمیدرو، رشد ۵۰ درصدی داشته و این برنامه با رویکرد تقاضامحوری صورت می‌گیرد. درواقع پژوهش اکنون برای رفع مسئله انجام می‌شود.»

غریب پور در مورد اینکه ایمیدرو به‌عنوان سازمان توسعه‌ای با بهره‌گیری از توانمندی دانشگاه‌ها در حال  برطرف کردن نیازهای معدن و صنایع معدنی است اظهار خشنودی نمود و بیان کرد: «برنامه ما این است در قالب سمینارها، استادان دانشگاه دستاوردهای خود را به نمایش و اشتراک بگذارند.»

وی ادامه داد: «با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و بخش خصوصی شبیه‌ساز اپراتور هدایت دامپتراک به نمایش درآمد و هدف از ارائه این شبیه‌ساز به صفر رساندن حوادث رانندگی در معادن است.»

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان این موضوع که همکاری ایمیدرو با دانشگاه‌ها و انجمن‌های تخصصی، همراه با رویکرد تقاضامحوری است در ادامه بیان کرد: «سال گذشته ۱۷۰ نیاز را شناسایی کردیم و در حال کار بر روی آن‌ها هستیم و نتایج این تحقیقات در حال نمایان شدن است. در فولاد نیز به دستاوردهای بزرگی دست‌یافته‌ایم که می‌تواند این صنعت را الگوی سایر صنایع کند.»

وی در ادامه سخنان خود در مورد نگرانی‌ها در تأمین سنگ‌آهن گفت: «هیچ‌ نگرانی برای تأمین سنگ‌آهن اهداف چشم‌انداز نداریم. همچنین هدف‌گذاری یک‌میلیون متر حفاری را پیش رو داریم. حفاری در عمق یکی از اهداف ما در این مسیر است.»

به گفته غریب پور، بااینکه در حال حاضر برخی ذخایر سنگ‌آهن فعلی در حال تمام شد‌ن هستند اما معادن جدیدی نیز کشف گردیده‌اند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. برای مثال در پهنه جازموریان و بهرام گور ذخایر قابل‌توجهی کشف شده است. همچنین آنومالی در حوزه مس در سیستان و بلوچستان کشف شده که تقریباً به‌اندازه سرچشمه ذخیره دارد.

غریب پور افزود: «کنسرسیوم بخش خصوصی پایا حدود ۶۰ هزار کیلومترمربع محدوده اکتشافی در اختیار دارد؛ بنابراین باید شرکت‌های بزرگ، شرکت حفاری تأسیس کنند و در حوزه اکتشاف حضور فعال‌تری داشته باشند.»

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: «امسال ۵۰۰ میلیون یورو به هدف بومی‌سازی اختصاص داده شده است. در حوزه محیط‌زیست نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته که به‌طور مثال در حال حاضر در صنعت فولاد ۹۰ درصد آب بازیافت می‌شود. چراکه ما باید هم رضایت مردم و هم توجه به محیط‌زیست را در فرایند توسعه مدنظر قرار دهیم.»

غریب پور ادامه داد: «ما آماده هر نوع همکاری با سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی هستیم تا توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را هدایت کنیم.»

وی درباره اکتشافات جدید صورت گرفته نیز گفت: «ذخایر چادرملو در حال اتمام بود اما با فعالیت‌های اکتشافی که در دست اجراست به ذخایر قابل قبولی دست خواهیم یافت.»

به گفته غریب پور، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید آهن اسفنجی به ۳۷ میلیون و تولید فولاد به مرز ۳۲ میلیون تن برسد. وی در سخنان خود ادعا کرد که به ازای هر شغل در صنایع بالادستی معدن تا ۱۴ شغل در دیگر صنایع ایجاد می‌شود و ارزش‌افزوده بخش معدن در صنایع دیگر تا ۴۰ برابر خواهد بود.

 

باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت با تخصیص بودجه برای بومی‌سازی، در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی، تعیین بازارگردان‌ها در حوزه فولاد و اکتشافات معدن‌های جدید می‌تواند تعادل و آرامش را به صنعت فولاد بازگرداند؟