سود کاهش قیمت شمش به جیب مردم نرفت!
سود کاهش قیمت شمش به جیب مردم نرفت!

سود کاهش قیمت شمش به جیب مردم نرفت!

 

باوجود کم شدن نرخ شمش، قیمت میلگرد کاهش پیدا نکرد

 

 

به گزارش اخبار فولاد، بررسی معاملات انجام شده شمش فولادی و میلگرد در دو روز اخیر در بورس کالا نشان می‌دهد که برخلاف انتظارها باوجود کاهش قیمت شمش، نرخ میلگرد در برابر ارزان شدن مقاومت کرده و کم نشده است. این‌طور که پیش می‌رود، احتمالاً مصرف‌کنندگان نهایی زنجیره صنعت فولاد هیچ نفعی از کاهش قیمت شمش به‌عنوان ماده اولیه تولید میلگرد نخواهند برد.

در این خصوص سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد مطالبی را بیان کرد و گفت: «فولادسازان برادری خود را در عرضه شمش فولاد اثبات کردند؛ اما سود این برادری به جیب مردم نرفت».

سلطانی همچنین ادامه داد: «عرضه‌های دو روز گذشته، اولین عرضه‌های شمش و میلگرد پس از روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و تأکید ایشان بر کاهش قیمت فولاد محسوب می‌شود و همان‌طور که مشاهده شد، با همکاری حداکثری فولادسازان، بیش از 82 هزار تن انواع شمش فولادی را با کاهش 15 درصدی قیمت و با 1500 تومان پایین‌تر از نرخ‌های قبلی عرضه کردند و درواقع برادری خود را اثبات کردند».

همچنین دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه اضافه کرد: «درواقع فولادسازان علی‌رغم بالا بودن نرخ مواد اولیه و افزایش نرخ ارز، برای حمایت از مصرف‌کننده واقعی پیش‌قدم شدند و انتظار داشتیم با کنترل و نظارت وزارت صمت، نفع این کاهش قیمت به مردم برسد؛ اما با عرضه‌هایی که روز چهارشنبه در محصولات نوردی رخ داد، مشخص شد که جنجال و هیاهوی عده‌ای که دم از حقوق مصرف‌کننده می‌زنند، فقط برای منافع شخصی آن‌ها بوده است به‌طوری‌که علی‌رغم کاهش 1500 تومانی قیمت شمش، قیمت میلگرد آن‌هم در بورس کالا فقط حدود 400 تومان کاهش پیدا کرد و درواقع این ارزانی شمش فولاد در میانه راه گم شد و به مردم نرسید».

خلیفه سلطانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آمارهای بورس کالا بیان کرد: «بر اساس آمارهای رسمی بورس کالا، نوردکارانی که شمش موردنیاز خود را از بورس کالا خریده‌اند، فقط 35 درصد از آن را به‌صورت محصول در بورس کالا عرضه کرده‌اند. همین مسئله در عرضه‌های دو روز اخیر هم مشهود است؛ به‌طوری‌که فولادسازان در هفته گذشته ٧٧ هزار تن شمش عرضه کرده‌اند اما فقط حدود ٢٧ هزار تن میلگرد توسط کارخانه‌های نوردی (به‌جز خودمصرفی‌ها) عرضه شده، آن‌هم با نرخی ١٥ درصد بالاتر از شمش!»

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد تنظیم صحیح بازار فولاد نیز خاطرنشان کرد: «انجمن فولاد بارها اعلام کرده است که تنظیم بازار فولاد بایستی از محصول نهایی که به دست مردم می‌رسد آغاز شود؛ اما متأسفانه با آدرس غلطی که برخی دلالان به وزارت صمت داده‌اند، تمرکز تنظیم بازار فولاد به روی شمش که در میانه زنجیره قرار دارد رفته است. لذا امیدواریم وزیر جدید صمت با درک صحیح از واقعیت‌ها، آدرس‌های درست را شناسایی کند و بر اساس منافع مصرف‌کنندگان نهایی، یعنی عموم مردم برای فولاد تصمیم بگیرند. انجمن فولاد هم همان‌گونه که در نامه تبریک خود به جناب دکتر رزم حسینی اعلام کرده، آماده همکاری همه‌جانبه در این مسیر است».

باید دید در ادامه تصمیم‌گیری‌ها و راهکارهای ارائه‌شده تا چه اندازه می‌توانند آرامش را برای مصرف‌کنندگان نهایی صنعت فولاد به ارمغان آورند.