قیمت میلگرد به کانال ۱۳ هزار تومان رسید
قیمت میلگرد به کانال ۱۳ هزار تومان رسید

قیمت میلگرد به کانال ۱۳ هزار تومان رسید

 

افزایش مجدد نرخ مقاطع فولادی با بالارفتن قیمت دلار

 

 

به گزارش دنیای اقتصاد رکوردشکنی‌ها در بازار فولاد ادامه دارد. در روزهای اخیر با گذار قیمت دلار آزاد از مرز ۳۱ هزار تومان، تحرکی جدید در بازار مقاطع فولادی کشور رخ داده است که طی آن قیمت مقاطع فولادی بار دیگر افزایشی شد. در روز گذشته قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد به بیش از ۱۳ هزار تومان رسید که این روند افزایش قیمت در فصل بارشی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. درواقع شرایط اقتصادی کشور و ورود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی با هدف حفظ ارزش پول در برابر اثرات تورمی، این وضعیت را رقم زده است.

 

 

افزایش تولید فولاد در کنترل بازار تأثیری نداشت

چندی پیش معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که سال گذشته بالغ بر ۲/ ۲۷ میلیون تن شمش فولاد در کشور تولید شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهند که میزان تولید فولاد کشور ظرف نیمه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل نیز بالاتر بوده است.

میزان تولید فولاد ۱۲ شرکت بزرگ فولادی کشور ظرف نیمه ابتدایی امسال بیانگر افزایش تولیدی حدود ۱۱ درصد است. باوجودی که میزان تولید فولاد در کشور افزایش داشته و بررسی‌های بازار مصرف از رکود در بخش تقاضا حکایت دارد اما در چند ماه اخیر روند قیمتی در این محصولات به‌صورت مستمر افزایشی بوده است. درواقع این رشد تولید نتوانسته تأثیری در کنترل قیمت محصولات فولادی داشته باشد و به بیانی دیگر انتظارات تورمی و کاهش ارزش پول ملی قوی‌تر از رشد عرضه بوده و توانسته به عنوان عاملی تأثیرگذار در این بازارها عمل کند.

 

افزایش قیمت دلار، آرامش بازار آهن و فولاد را برهم زد

در هفته‌های اخیر نرخ مقاطع فولادی در بازار روند آرامی را پشت سر گذاشت اما در چند روز اخیر نرخ دلار از کانال ۳۰ هزار تومان عبور کرد و دوباره ثبات را در بازار آهن و فولاد برهم زد. طبق بررسی‌ها در اوایل ساعات صبحگاهی دیروز میلگرد باقیمت میانگین ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد اما در ساعت‌های افزایش نرخ ارز، قیمت این مقطع فولادی به ۱۳ هزار تومان و حتی بالاتر از آن رسید.

طی روزهای اخیر افزایش قیمت انواع مقاطع طویل فولادی باوجود آغاز فصل بارندگی در کشور اتفاقی بی‌سابقه محسوب می‌گردد. به نظر می‌رسد نبود تقاضا در بازار نتوانسته ثبات و کاهش قیمت را برای بازار مقاطع طویل فولادی به ارمغان بیاورد. انتشار اخباری مبنی بر ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روند قیمت‌گذاری شمش فولاد نیز نتوانست این بازار را کنترل کند و تأثیری در ایجاد آرامش در آن داشته باشد.

 

نقدینگی زیاد آرامش بازار فولاد را برهم زد

در حال حاضر موج جدیدی از نقدینگی با هدف حفظ ارزش به بازار وارد شده که از اثرات تورمی در کشور است. دو مزیت خریدوفروش آسان و قدرت نقدشوندگی مقاطع فولادی باعث شده تا این بازار به محلی مناسب برای جذب نقدینگی تبدیل گردد. به‌گونه‌ای که ظرف ماه‌های اخیر بازار محصولات فولادی کشور تبدیل به یکی از بازارهای اصلی جذب نقدینگی شده و نتیجه آن نیز رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار حتی بیشتر از بازار ارز بوده است. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد از ۶ هزار تومان در فروردین ماه با رشدی ۵/ ۱۱۶ درصدی به ۱۳ هزار تومان در روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه رسید. این در حالی است که در همین زمان بهای دلار آزاد رشدی ۵/ ۹۴ درصدی داشته و به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

 

بهای تیرآهن ۲۷، 220 درصد رشد داشت

در ماه‌های اخیر تیرآهن بیشترین تأثیر را از نوسانات نرخ ارز گرفته است. کمبود تولید در بسیاری از سایزهای تیرآهن باعث شده تا این بازار تبدیل به سرمایه‌ای مطمئن‌تر در امان ماندن از اثرات تورمی باشد. در این میان نرخ برخی مقاطع تیرآهن مانند تیرآهن ۲۷ از ابتدای امسال تا روز ۲۰ مهر رشد ۲۲۰ درصدی داشته است. این در حالی است که  این تیرآهن در پروژه‌های عمرانی، زیرساخت‌ها و ساخت برج‌ به کار می‌رود که در حال حاضر تقاضا برای آن در کمترین میزان خود قرار دارد. بااین‌وجود عدم تولید آن در کشور باعث شده تا باوجود عدم تقاضای مصرفی، این محصول به کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

 

رقابت در بورس به کدام سمت می‌رود؟

افزایش قیمت دلار باعث روند صعودی نرخ مقاطع فولادی در بازار آزاد شده است اما میانگین بهای معامله محصولات فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا نیز می‌تواند تأثیری بسزا درروند تغییرات نرخ مقاطع ظرف روزهای آینده داشته باشد. افزایش بهای ارز آزاد می‌تواند قیمت معامله شمش و محصولات فولادی در رینگ معاملاتی بورس کالا را نیز بالا ببرد. در صورت افزایش قیمت در معاملات هفته جاری شمش و محصولات فولادی در بورس کالا سیگنال افزایشی جدید به بازار آزاد مقاطع وارد خواهد شد که این موضوع سیگنالی برای تثبیت نرخ انواع میلگرد در کانال ۱۳ هزار تومان محسوب می‌گردد.