بازگشت ثبات به بازار ارز
بازگشت ثبات به بازار ارز

بازگشت ثبات به بازار ارز

 

پایین آمدن قیمت دلار در طول هفته‌ای که گذشت

 

 

به گزارش تجارت نیوز، در هفته‌ای که گذشت با اتخاذ سیاست‌های ارزی امیدوارکننده و انتشار اخباری درباره ارزهای مسدود شده ایران در برخی کشورها، شاهد نزولی شدن روند قیمت دلار صرافی ملی، ارزانی دلار نیمایی، کاهش قیمت طلا و نزولی شدن ارزش سهام‌ دلاری بازار سرمایه بودیم. در صورت حفظ این شرایط می‌توان به ایجاد ثبات در اقتصاد کشور امیدوار بود که می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاران کمی هموار کند.

در حالیکه قیمت دلار در هفته‌های قبل وارد کانال 32 هزار تومان شده بود، این هفته شرایط بهتری را برای بازار ارز شاهد بودیم و قیمت دلار در این هفته تا کانال 27 هزار تومان نیز کاهش یافت. در روز گذشته، ‌سه‌شنبه ششم آبان‌ماه قیمت دلار با 249 تومان افزایش نسبت به روز گذشته 28،235 تومان‌ معامله شد. بااین‌حال نکته جالب‌توجه این است که روند نرخ دلار در صرافی ملی همچنان کاهشی بود و دیروز درنهایت نرخ ارز صرافی‌ ملی برای چهارمین بار با کاهش ۲۰۰ تومانی به رقم ۲۸ هزار و ۲۳۰ تومان رسید.

 

پایین آمدن قیمت دلار در آبان 99

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که دیروز قیمت فروش دلار نیمایی نیز با افت حدود ۱۰۰ تومانی به رقم ۲۶ هزار و ۷۳۸ تومان رسیده است.

در همین راستا دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت در رابطه با ارزهای بلوکه شده ایران در برخی کشورها صحبت‌هایی ارائه کرد: «ما ده‌ها میلیارد دلار ارز در برخی کشورها داریم که بانک مرکزی و وزارت خارجه با کمیته‌ای مشترک تلاش خود برای بازگرداندن ارزها انجام می‌دهند. تاکنون تعدادی از کشورها یا به شکل تهاتر یا اشکال دیگر ارزها را بازگرداندند. این ارزها به دو شکل هستند به‌صورت پشتوانه پولی در بانک‌ها یا به‌صورت مخارج عمومی در حال استفاده هستیم. ما در مورد کره جنوبی نگرانی‌های خود را اعلام کردیم. اخیراً مسیر دارو را باز کردند و ما استقبال کردیم؛ اما پاسخ ما این نبوده است»‌.

علاوه بر این، در بررسی سهم‌های بازار سرمایه نیز شاهد بودیم که طی هفته گذشته ارزش سهام شرکت‌هایی با درآمد دلاری بار دیگر نزولی شدند که نشان دیگری از ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار است.

 

پیش بینی کاهش قیمت طلا پس از انتخابات امریکا

 

در کنار این نشانه‌ها برای پیش‌بینی آینده بازار ارز،  هم درباره وضعیت احتمالی آینده بازار طلا پیش‌بینی‌هایی داشته و عنوان کرد: «چنانچه ظرف یک ماه آینده حادثه غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، می‌توان اعلام کرد که ثبات و کاهش قیمت در بازار طلا ادامه‌ دارد».

در این میان موضوع مهم این است که روند کاهشی قیمت دلار می‌تواند آرامش و ثبات را در بازارهای دیگر هم برقرار نماید. به‌طور مثال در حال حاضر قیمت محصولات فولادی به‌شدت به نرخ ارز وابسته بوده و طی سال گذشته نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. در هفته گذشته با روند کاهشی قیمت دلار بازار آهن‌آلات نیز هفته‌ای آرام را سپری کرد که فعالان این حوزه را بیش‌ازپیش به سرمایه‌گذاری در این بخش امیدوار نمود.

حال با شرایط موجود و مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هفته‌ آینده باید دید آیا قیمت دلار همچنان طبق انتظار عمل خواهد کرد و روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد؟