تولید فولاد کشور تا پایان سال 99 به 30 تا 32 تن خواهد رسید
تولید فولاد کشور تا پایان سال 99 به 30 تا 32 تن خواهد رسید

تولید فولاد کشور تا پایان سال 99 به 30 تا 32 تن خواهد رسید

 

صنعت فولاد؛ ناجی صنایع دیگر کشور

 

 

به گزارش تحلیل بازار، با توجه به مشکلات اقتصادی کشور که به‌دلیل تحریم‌ها در چند سال اخیر به وجود آمده و با در نظر گرفتن سند چشم‌انداز پنجم، صنعت فولاد باید روند رو به رشدی را داشته باشد تا بتواند کمبودهای ایجادشده در صنایع دیگر را پوشش دهد.

بر این اساس تولید فولاد در کشور تا سال 1404 باید به بیش از 50 تن برسد. این در حالی است که سال گذشته ایران توانست با تولید حدود 25 تن فولاد در بین 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا قرار گیرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تولید فولاد تا پایان سال جاری نیز به مقدار 30 تا 32 میلیون تن برسد. در این خصوص خبرنگار بازار با سیدرضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و رئیس هیئت‌مدیره گروه صنعتی کلاچ گفتگویی داشته است:

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد افزایش تولید فولاد در سال جاری اظهار امیدواری کرد و گفت: «در پایان سال ۹۹ میزان تولید فولاد در کشور به ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن افزایش می‌یابد».

این عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه سخنان خود افزود: «سال گذشته درمجموع کل محصولات فولادی تولیدی در ایران به ۲۸ میلیون تن رسید».

سید رضا شهرستانی در مورد میزان تولید مقاطع فولادی در سال جاری پیش‌بینی‌هایی نمود و بیان کرد: «پیش‌بینی ما این است که از ۳۲ میلیون تن محصولات فولادی، ۱۱ میلیون تن آن به ورق اسلب اختصاص یابد و بین ۱۹ تا ۲۱ میلیون تن شمش فولادی برای تولید تیرآهن، نبشی و میلگرد در کشور تولید شود».

 

پیش بینی تولید فولاد کشور تا پایان سال 99

 

رئیس هیئت‌مدیره گروه صنعتی کلاچ با اشاره به آمار تولید انواع محصولات فولادی در شش‌ماهه نخست سال جاری در کشور اظهار داشت: «در ۶ ماهه نخست امسال درمجموع ۶۲۶ هزار تن تیرآهن در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد».

به گفته سید رضا شهرستانی، در شش ماه نخست امسال ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار تن میلگرد در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته که تولید میلگرد در همین مدت مقدار ۳ میلیون و ۹۵۹ هزار تن بود حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی در مورد میزان تولید نبشی و ناودانی نیز بیان کرد: «در شش‌ماهه نخست امسال تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی در کشور ۳۹۳ هزار تن بود که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است».

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه اضافه کرد: «مجموع تولید مقاطع طویل فولادی در کشور در این مدت ۵ میلیون و ۵۶۴ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است».

سید رضا شهرستانی یادآور شد: «آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۹۸ مجموع تولید مقاطع طویل فولادی در کشور معادل ۴ میلیون و ۹۰۶ هزار تن بوده است».

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به میزان تولید ورق‌های گرم در کشور اشاره کرد و گفت: «در مدت یادشده در کشور ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار تن ورق گرم در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود ۴ درصد افزایش یافته است».

رئیس هیئت‌مدیره گروه صنعتی کلاچ ادامه داد: «در این مدت یک هزار و ۳۶۲ تن ورق سرد در کشور تولید شده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته، اما تولید ورق‌های پوشش‌دار با ۷۶۶ هزار تن در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد».

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: «درمجموع در شش‌ماهه نخست امسال کل محصولات فولادی در کشور به ۱۱ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید که در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته که ۱۰ میلیون و ۱۷۳ هزار تن بوده بیش از ۸ درصد افزایش داشته است».

سید رضا شهرستانی یادآور شد: «در این مدت تولیدکنندگان فولاد در کشور ۸ میلیون و ۶۳۶ هزار تن بیلت و بلوم بود که نسبت به سال گذشته در این مدت ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد».

به گفته وی، در شش ماه نخست سال جاری درمجموع ۵ میلیون و ۷۵۶ تن اسلب در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته که این میزان ۵ میلیون و ۴۱۳ هزار تومان بود، ۶ درصد افزایش داشته است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: «بر اساس آمارهای موجود در ۶ ماهه نخست امسال درمجموع ۱۵ میلیون و ۵۶۲ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد».

 

با توجه به آمار ارائه‌شده به نظر می‌رسد صنعت فولاد توانسته با برنامه‌ریزی درست به اهداف تولید خود برسد و در این شرایط سخت به کمک اقتصاد کشور رفته و مفید عمل کند. حال باید دید با شرایط جدید به وجود آمده به دلیل همه‌گیری کرونا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی ایالت متحده این صنعت قادر خواهد بود همچنان روبه‌جلو حرکت نماید و به اهداف بلندمدت خود برسد.