قیمت سنگ‌آهن منصفانه نیست!
قیمت سنگ‌آهن منصفانه نیست!

 

قیمت سنگ‌آهن منصفانه نیست!

 

افزایش قیمت سنگ‌آهن راهکار توسعه‌ی زنجیره فولاد

 

 

به گزارش خبرگزاری ایراسین سعید عسکرزاده دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران در گفتگو با گزارشگر این پایگاه خبری با اعتراض به قیمت پایین سنگ‌آهن بیان کرد: «قیمت‌ها را در بخش سنگ‌آهن به حدی تنزل داده‌ایم که حتی تولید آن صرفه اقتصادی ندارد چه برسد به اینکه انتظار اکتشاف و توسعه داشته باشیم و این وضع نهایتاً به ضرر کارخانه‌های فولاد کشور که متکی به خرید سنگ‌آهن ارزان داخلی هستند تمام خواهد شد».

سعید عسکر زاده در مورد روش قیمت‌گذاری فروش سنگ‌آهن به کارخانه‌های داخلی فولاد اظهار داشت: «توسعه فولاد و توسعه آهن باهم آمیخته است. به عقیده من یکی از بزرگ‌ترین اشکالات تصمیم سازی یا قیمت‌گذاری برای زنجیره فولاد و مخصوص سنگ‌آهن است زیرا این روش قیمت‌گذاری و قیمت فروش سنگ‌آهن به کارخانه‌های فولاد داخلی، بخش معدن را تضعیف می‌کند و این وضع نهایتاً به ضرر کارخانه‌های فولاد کشور که متکی به خرید سنگ‌آهن ارزان داخلی هستند تمام می‌شود».

 

افزایش قیمت سنگ‌آهن راهکار توسعه‌ی زنجیره فولاد

 

دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران به تحلیل نتایج کاهش قیمت سنگ‌آهن پرداخت و گفت: «اگر به منابع سنگ‌آهن توجه نکنیم، شاید در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی نیفتد اما وقتی دیگر سنگ‌آهنی در داخل وجود نداشته باشید آن‌وقت تمام زنجیره ضرر می‌کند و این اتفاق دیر یا زود دارد اما سوخت‌وسوز خیر، لذا برای اینکه این اتفاق نیفتد باید قیمت به شکل عادلانه‌ای باشد که بخش خصوصی و مخصوص سرمایه‌گذار تمایل پیدا کند که در حوزه اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن ورود پیدا کند».

سعید عسکر زاده به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در بخش سنگ‌آهن را مهم‌ترین عامل جلوگیری از توسعه معادن در بخش اکتشاف و استخراج ارزیابی کرد و ادامه داد: «اگر صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذار در بخش خصوصی ایجاد شود و سنگ‌آهن بتواند چند مرحله جلوتر از بخش فولادی باشد این اتفاق مهمی برای کل زنجیره خواهد بود؛ اما وضعیت به‌گونه‌ای است که اگر همین‌الان اعلام کنند که در زنجیره فولاد ما می‌خواهیم سرمایه‌گذار جذب کنیم؛ یعنی در همه بخش‌ها از معدن، کنسانتر‌ه‌سازی، گندله‌سازی، آهن اسفنجی، آهن شمش و نورد و قرار است از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم شما مشاهده خواهید کرد که فقط صف طویلی برای احداث فولادسازی شکل می‌گیرد و این ایراد کار است زیرا آن‌قدر بخش فولاد را جذاب کرده‌اند که یک صف طولانی در بخش فولاد شکل می‌گیرد اما کسی در سمت سرمایه‌گذاری در سنگ‌آهن نمی‌رود».

 

به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در بخش سنگ‌آهن

 

وی در ادامه به عدم تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت در بخش سنگ‌آهن اشاره نمود و گفت: «شک نکنید که اگر مجوز را آزاد کنند چند هزار نفر متقاضی تولید شمش وارد وزارتخانه خواهند شد ولی در بخش سنگ‌آهن این مجوز الان آزاد است ولی سرمایه‌گذاری پیدا نمی‌شود و از 434 پروانه بهره‌برداری در وزارتخانه فقط 80 پروانه فعال است. چرا این اتفاق می‌افتد؟ برای اینکه قیمت‌ها را در بخش سنگ‌آهن به حدی تنزل داده‌ایم که حتی تولید آن صرفه اقتصادی ندارد چه برسد به اینکه انتظار اکتشاف بیشتر و توسعه داشته باشیم».

دبیر کل انجمن سنگ‌آهن ایران در انتهای صحبت‌های خود در مورد افزایش قیمت سنگ‌آهن نیز بیان کرد: «اگر قیمت سنگ‌آهن که الان زیر 50 درصد قیمت جهانی است را 70 یا 80 درصد قیمت جهانی بفروشیم؛ نه تولیدکننده فولاد ضرر می‌کند نه مصرف‌کننده و از آن طرف 30 درصد به قیمت سنگ‌آهن اضافه می‌شود و این بسیار، بسیار به توسعه معادن کمک خواهد کرد. من به شما قول می‌دهم اگر این اتفاق بیفتد ذخایر عمیق کشور مثل گل گهر اقتصادی می‌شود و راه می‌افتند و این به معنای این است که ذخایر بزرگی به مجموعه ذخایر معدنی کشور اضافه می‌شود».

 

طبق برنامه‌های توسعه‌ای قرار است در سال‌های آینده تولید فولاد در کشور افزایش یابد که برای تحقق این امر نیاز به سنگ‌آهن بیشتر به‌عنوان ماده اولیه خواهد بود؛ بنابراین در گام ابتدایی باید توسعه و پیشرفت در این بخش بیش از سایر بخش‌ها مدنظر باشد، کاری که تاکنون صورت نگرفته و با شرایط کنونی نمی‌توان به تحقق آن امیدوار بود. انتظار می‌رود مسئولان امر با دیدی آینده‌نگرانه به این موضوع نگاه کنند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که افزایش قیمت سنگ‌آهن نباید باعث آشفتگی بیشتر بازار آهن و فولاد و افزایش قیمت مقاطع فولادی گردد.