طرح جدید مجلس برای فولادی‌ها
طرح جدید مجلس برای فولادی‌ها

طرح جدید مجلس برای فولادی‌ها

 

اجرای طرح جدید مجلس می‌تواند تبعات خطرناک‌تری از شیوه‌نامه جدید دولت داشته باشد

 

 

به گزارش ایراسین، پس از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت در صنعت فولاد بسیاری از فعالان اقتصادی و فولادسازان نسبت به این ابلاغیه واکنش نشان دادند و خواستار اصلاح و تجدیدنظر در این زمینه شدند. در طول چند روز اخیر جلسات بسیاری در همین خصوص برگزار گردید که به نظر می‌رسد نتایج رضایت بخشی برای هر دو طرف موافق و مخالف در پی داشته است.

البته به نظر می‌رسد کارشناسان صنعت فولاد آن‌چنان درگیر شیوه‌نامه جدید دولت و مخالفت با آن شده‌اند که لایحه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد را فراموش کرده‌اند. لایحه‌ای که قبل از ارائه شیوه‌نامه ابلاغی دولت توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشته و در صحن علنی مجلس نیز مطرح شده است.

در همین خصوص سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به‌تازگی در مصاحبه‌ای اعلام بیان کرد: «این طرح از 4 ماه گذشته مورد بحث و بررسی کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفته و در زمانی دولت دست به ابلاغ شیوه‌نامه زده که تقریباً روند کاری طرح جامع فولاد طی شده و در دستور کار صحن قرار گرفته و به دنبال تصویب آن هستند. چراکه به عقیده کمیسیون صنایع و معادن مجلس این طرح نسبت به شیوه‌نامه کامل‌تر بوده و کار کارشناسی بیشتری روی آن صورت گرفته است که باید به قانون تبدیل شود و ضمانت اجرایی داشته باشد.»

حال باید دید چه موضوعاتی در لایحه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد مجلس شورای اسلامی برای صنعت فولاد که به عقیده نمایندگان مجلس می‌تواند منجر به ساماندهی بازار فولاد شود در نظر گرفته شده است.

شاید جالب باشد بدانید این لایحه شباهت‌های زیادی با شیوه‌نامه ابلاغی دولت دارد، به‌طور مثال در این لایحه، تنها کارخانه‌های فولادی دارای کد بهین یاب امکان معامله در بورس داشته و سازمان بورس کالا موظف است بر اساس سهمیه مندرج در سامانه بهین یاب اجازه ثبت و سفارش خرید به آن‌ها را بدهد.

یکی دیگر از نکته‌های مشابه بین مصوبه دولت و طرح مجلس حذف معافیت مالیاتی صادرات محصولات خام زنجیره فولاد اعم از سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد خام است. در این میان اغلب کارشناسان عرضه اجباری سنگ‌آهن در بورس کالا و تعیین قیمت رقابتی برای آن را در شرایط کنونی بازار صلاح نمی‌بینند و معتقدند این امر می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در صنعت فولاد داشته باشد. یکی از نتایج این کار افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز فولادسازان همچون کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تا مرز قیمت‌های صادراتی خواهد بود؛ که این امر نیز سبب خواهد شد تولیدکنندگان این دست از محصولات ترجیح دهند که با پرداخت عوارض صادراتی این محصولات را صادر کنند تا اینکه در بازار داخلی عرضه نمایند.

از طرفی حذف معافیت مالیاتی از زنجیره تولید به‌ویژه محصولات پایین‌دستی که می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی برای کشور داشته باشد، درنهایت نتیجه‌ای جز از دست دادن بازارهای صادراتی و درآمدهای ارزی نخواهد داشت. نکته قابل‌تأمل مازاد تولید محصولات فولادی در کشور است که اگر صادر نشود باعث زیان شرکت‌های فولادی خواهد شد.

 

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر صنعت فولاد پس از نفت و پتروشیمی سودآورترین صنعت کشور است؛ بنابراین تصمیم‌گیری در این حوزه باید با دقت و مطالعه بیشتری صورت گیرد و نمی‌توان با تصویب طرح‌های ضرب‌الاجلی انتظار بهبود و پیشرفت در این صنعت را داشت.

با یک بررسی اجمالی می‌توان نتیجه گرفت که مفاد مطرح شده در طرح مجلس شورای اسلامی برای بازار فولاد تفاوت چندانی با شیوه‌نامه جدید دولت نداشته و حتی می‌تواند تبعاتی به‌دفعات بدتری از خود برجای بگذارد.

در این میان نکته تأمل‌برانگیز این مطلب است که طرح مجلس جای اعتراضی برای فولادسازان نخواهد داشت، چراکه پس از تصویب مجلس باکسانی که از این طرح پیروی نکنند برخورد قانونی خواهد شد.

در این شرایط فولادسازان باید هوشیارتر عمل کنند و به دلیل مخالفت با شیوه‌نامه جدید دولت از طرح مجلس غافل نگردند. چراکه شنیده‌ها حاکی از اجرایی شدن لایحه طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد دارد که می‌تواند تا حدود زیادی به ضرر فولادسازان باشد.