عرضه کامل فولاد در بورس کالا
عرضه کامل فولاد در بورس کالا

 

عرضه کامل فولاد در بورس کالا

 

بورس کالا راهکار بازگشت ثبات به بازار فولاد

 

 

مجلس و دولت بر این باورند که عامل اصلی بروز التهاب در بازار آهن و فولاد عدم وجود شفافیت کامل در این بازار است. عرضه کالاها در بورس کالا یکی از روش‌های شفاف‌سازی قیمت‌هاست که می‌تواند برای ثبات اقتصاد کشور بسیار مفید باشد. به همین دلیل دولت و مجلس درصدد هستند که مواد اولیه کشور ازجمله فولاد به‌طور کامل در بورس کالا عرضه شوند.

 

به گزارش خبرگزاری شرکت ملی فولاد ایران علیرضا پاک‌فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص اظهار داشت: «مجلس به دنبال آن است تا با تصمیم‌گیری پیرامون طرح جامع فولاد، کل محصولات به‌طور مستمر و برنامه زمان‌بندی دقیق در بورس کالا عرضه شود تا ضمن ایجاد شفافیت، واسطه‌های مخرب نیز از این صنعت حذف شوند».

 

صحبتهای علیرضا پاک‌فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس پیرامون طرح جامع فولاد

 

وی در ادامه اضافه کرد: «با عرضه کل فولاد در بورس کالا و البته در کنار تأمین نیاز داخل توجه ویژه به صادرات، شاهد بهبود تولید و حذف قیمت‌های کاذبی که به‌واسطه عرضه فولاد خارج از بورس شکل می‌گرفت، خواهیم بود».

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کلید حل مشکلات شفافیت است، تأکید کرد: «معتقدم کلید حل مشکلات بازار، شفافیت است و هر چه عرضه محصولات را به سمت بورس کالا برود، به‌طور خودکار نقش واسطه‌ها و دلالان کمرنگ می‌شود و تولیدکننده انگیزه می‌گیرد».

علیرضا پاک‌فطرت با تأکید به اینکه مجلس موافق دستوری شدن قیمت‌ها نیست، ادامه داد: «فولاد صنعتی استراتژیک و مهم است که قیمت آن بازارهای زیادی ازجمله مسکن و خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پس با تمرکز عرضه فولاد کشور در بورس کالا نه‌تنها به تعادل بازار فولاد کمک کرده‌ایم بلکه به‌طور مستقیم با تنظیم قیمت‌های مسکن و خودرو و سایر محصولات از مصرف‌کننده نهایی که همان مردم هستند حمایت کرده‌ایم».

این عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از گفته‌های خود به جلسه کمیسیون صنایع و عمران مجلس با وزیر صمت اشاره کرد و افزود: «پیشنهاد ما به وزیر صمت عرضه همه فولاد تولیدی در بورس کالا بود که دیگر محصول با قیمت گران به دست مصرف‌کننده نرسد که به نظر می‌رسد با نگاه مثبت وزیر این اقدام در حال جریان است».

همچنین اخیراً علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنان خود صراحتاً بیان کرد که وزارت صمت به‌هیچ‌عنوان موافق قیمت‌گذاری دستوری فولاد یا هر محصول دیگری نیست بلکه مدافع تولید و شفافیت در قیمت‌گذاری به کمک بورس کالاست.

 

صحبتهای علی رزم حسینی درباره مخالفت دولت با قیمت‌گذاری دستوری

 

رزم حسینی همچنین در ادامه سخنان خود با حمایت از عرضه محصولات در بورس کالا گفت: «بورس کالا آمده است تا شفافیت و رقابت ایجاد کند و همه کالاها در آن معامله شود که وزارت صمت نیز به دنبال تقویت تولید و بورس کالاست».

 

آنچه مشخص است پس از بروز نابسامانی‌های بازار آهن و فولاد طی یک سال گذشته، دولت و مجلس به دنبال اصلاح شرایط و برگرداندن ثبات به بازار بوده‌اند. دولت با ابلاغ شیوه‌نامه جدید خود و مجلس نیز با تصویب طرح جامع فولاد که به نظر می‌رسد هر دو در یک راستا تنظیم شده‌اند. البته باید گفت هر دو این طرح‌ها قبل از اجرا نیاز به اصلاحات اساسی دارند. حال باید دید در چند ماه آتی کدام‌یک از این طرح‌ها اجرایی می‌شود و چه نتایجی برای اقتصاد کشور به‌خصوص صنعت فولاد خواهد داشت.