افزایش قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی
افزایش قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی

قیمت فولاد همچنان در بازارهای داخلی و خارجی رو به افزایش است

 

رشد مجدد قیمت‌ها در بازار مقاطع فولادی

 

 

به گزارش بورس کالا در هفته‌ای که گذشت قیمت فولاد از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی در بازار جهانی با افزایش نرخ همراه بود. این شرایط در حالی اتفاق افتاد که شتاب رشد قیمت‌ها در دیگر بازارهای کالایی جهان کاهش یافته است.

جالب است بدانید قیمت فولاد در بسیاری از بازارهای جهانی به رکورد قیمتی خود در ۱۸ ماه اخیر رسیده است. یکی از دلایل رشد قیمت‌ها انتشار اخبار مربوط به موفقیت‌آمیز بودن واکسن‌کرونا و خوش‌بینی به بهبود شرایط اقتصادی کشورهای مختلف است. با انتشار این اخبار تقاضا برای فولاد در سراسر جهان با افزایش همراه شد که در این میان سنگ‌آهن و ورق‌های فولادی رشد قیمت به‌مراتب بیشتری را تجربه کردند.

البته معمولاً با شروع فصل زمستان، چین محدودیت‌هایی را برای تولید فولاد در نظر می‌گیرد تا بتواند آلودگی هوا را کنترل نماید. به همین دلیل سطح تقاضای چین برای سنگ‌آهن کاهش می‌یابد، اما از سوی دیگر در حال حاضر عرضه سنگ‌آهن نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و همین موضوع مانعی در مقابل افت بهای قیمت سنگ‌آهن به علت کاهش تقاضا بوده و هست.

 

افزایش قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی

 

در هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد برزیل تحویل بندر چیندائو Qingdao چین به ۱/۱۵۹ دلار به ازای هر تن رسید که این قیمت بیشترین نرخ این محصول پس از آگوست ۲۰۱۳ بوده است. چندی پیش شرکت واله نیز حداقل تولید سنگ‌آهن خود برای سال ۲۰۲۰ را برابر ۳۱۰ میلیون تن پیش‌بینی کرده بود اما آمارهای منتشر‌شده نشان می‌دهند؛ این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید خواهد کرد؛ بنابراین باوجود کاهش تقاضای فصلی سنگ‌آهن چین که به معنای سیگنال کاهشی برای قیمت‌ها خواهد بود، افت عرضه نیز سیگنال افزایشی برای بازار محسوب می‌شود.

 

در بازار اسلب چه می‌گذرد؟

در هفته گذشته قیمت اسلب صادراتی CIS فوب دریای سیاه به ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار به ازای هر تن رسید. در این میان بهای بیلت صادراتی CIS فوب دریای سیاه نیز با قیمت ۵۰۳ دلار به ازای هر تن معامله شد. اگرچه هر دو محصول با افزایش تقاضا و افزایش قیمت مواجه شده‌اند، اما رشد بیشتر تقاضا برای خرید اسلب باعث شده تا بهای این محصول افزایش بیشتری داشته باشد.

دلیل افزایش بیشتر تقاضا برای اسلب نسبت به بیلت نزدیک شدن به فصل سرما است؛ زیرا اسلب ماده اولیه تولید ورق بوده و بیلت به‌عنوان ماده اولیه تولید مقاطع طویل فولادی به کار می‌رود. پرواضح است که در فصول سرد سال ساخت‌وساز دچار رکود شده و میزان مصرف مقاطع طویل فولادی کاهش می‌یابد. به همین علت در روزهای اخیر بازارهای اروپا رونق بیشتری را در بخش اسلب و ورق نسبت به بیلت و میلگرد تجربه کرده‌اند.

 

تأثیر افزایش قیمت‌های بازار جهانی بر بازار داخل

در معاملات این هفته بورس کالا شمش و دیگر مقاطع فولادی کشور، برخلاف روند رکودی هفته‌های گذشته وارد فاز افزایش تقاضا شدند. سیگنال افزایشی رشد قیمت جهانی شمش و مقاطع فولادی به‌خصوص افزایش به وجود آمده در قیمت‌های CIS باعث شد تا بازار فولاد کشور نیز روند رو به رشدی را تجربه نماید.

روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه حدود ۱۷۶ هزار تن شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا معامله شد که سیگنال افزایشی برای معاملات دیروز مقاطع فولادی در بورس کالا به‌حساب می‌آمد. به‌طور مثال برای ۱۳۰ هزار تن میلگرد عرضه‌شده در بورس کالا به تاریخ 19 آذرماه برابر ۱۰۶ هزار تن تقاضا در تابلوی بورس به ثبت رسید. این در حالی است که برای عرضه هفته قبل میلگرد در بورس کالا تنها ۵۰ هزار تن تقاضا در تابلوی بورس و بازار مچینگ به ثبت رسید که درنهایت نیز ۳۴ هزار تن میلگرد معامله شد.

 

تقاضا برای میلگرد عرضه‌شده در بورس کالا

 

قیمت پایه عرضه میلگرد برای معاملات دیروز بورس کالا برابر ۹ هزار و ۹۸۰ تومان بود که به دلیل رقابت برای خرید میلگرد درنهایت این محصول با قیمت ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد این نرخ برای خریدار به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد. با این شرایط و با در نظر گرفتن هزینه حمل و سود خرده‌‌فروش، می‌توان انتظار داشت که قیمت هر کیلوگرم میلگرد برای مصرف‌کننده نهایی چیزی حدود ۱۲ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط فعلی به علت شروع فصل سرما تقاضایی از بخش واقعی مصرف در بازار وجود ندارد و عمده تقاضای فعلی این بازار نیز به علت پیش‌بینی استمرار روند افزایشی قیمت در هفته‌های آینده به علت رشد نرخ جهانی انجام شده است.

این افزایش تقاضا برای خرید میلگرد از بورس کالا، موجب رشد قیمت‌ها در بازار آزاد نیز گردید به‌طوری‌که دیروز هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ با افزایش ۳۰۰ تومانی نسبت به روز قبل خود در بازار آزاد معامله شد.

 

همان‌طور که در هفته اخیر تجربه کردیم افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی به‌طور مستقیم بر قیمت فولاد در بازار داخل تأثیرگذار است و باید در ادامه پیش‌بینی‌های بازار فولاد نیم‌نگاهی به قیمت‌ها در بازار جهانی داشت. چیزی که در حال حاضر به نظر می‌رسد احتمالاً با شروع تعطیلات سال نوی میلادی و سال نوی چین، تقاضای فولاد در جهان با کاهش روبرو خواهد شد و احتمال افت قیمت‌ها وجود خواهد داشت.