قیمت شمش فولاد در بورس کالا رکورد زد
قیمت شمش فولاد در بورس کالا رکورد زد

قیمت شمش فولاد در بورس کالا رکورد زد

 

جهش قیمت مقاطع فولادی با افزایش قیمت شمش

 

 

به گزارش دنیای اقتصاد در هفته گذشته رکورد قیمت شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا شکست. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت شروعی دوباره‌ای برای رشد نرخ مقاطع فولادی در کشور خواهد بود. البته قیمت میلگرد در هفته گذشته در بیشترین مقدار خود به 12850 تومان رسید و هنوز با رکورد 13000 تومانی خود که در 21 مهر امسال رخ داد فاصله دارد. آمارها نشان می‌دهند که یکی از دلایل رشد نامتناسب قیمت میلگرد هم‌زمان با افزایش بی‌سابقه قیمت شمش، کم بودن تقاضای مصرفی در بازار است.

 

معاملات شمش رکود زمستانی بازار فولاد را شکست

رینگ‌های معاملاتی بورس کالا محلی برای رقابت خریداران هستند که همین رقابت قیمت کالاها را مشخص می‌کند. در اولین هفته زمستان این رقابت سبب شد تا قیمتی شمش فولاد در این بازار رکورد جدیدی بزند و میانگین قیمت معامله شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا در روز سه‌شنبه دوم دی به ۱۱ هزار و ۱۲۰ تومان برسد.

 

رکورد قیمت شمش فولاد در بورس کالا

 

آن‌طور که مشخص است بالا رفتن قیمت جهانی شمش فولادی و پیش‌بینی استمرار روند رو به رشد قیمت جهانی، دلیل اصلی هیجان خریداران برای خرید شمش فولادی از بورس کالا بوده است که باعث تقاضای بالا در این بازار و افزایش حدود ۱۴۰۰ تومانی بهای معامله هر کیلوگرم شمش نسبت به قیمت پایه شد. 

آن‌طور که در شیوه‌نامه جدید فولاد وزارت صمت بیان شده، نرخ پایه شمش فولاد بر اساس ۸۰ درصد قیمت شمش CIS مشخص می‌گردد. ازآنجاکه طی هفته‌های گذشته قیمت بیلت فولادی CIS افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و قیمت آن طی یک سال گذشته رکورد زده، رشد تقاضا و قیمت شمش فولادی در بازار داخلی ایران نیز دور از انتظار نبوده است.

جالب است بدانید که طبق پیش‌بینی‌ها روند رو به رشد قیمت بیلت CIS همچنان ادامه خواهد داشت. درحالی‌که هر تن بیلت صادراتی CIS در روز ۱۴ دسامبر با قیمت ۵۴۵ دلار به ازای هر تن معامله ‌شد، این نرخ در روز ۲۱ دسامبر به ۵۷۷ دلار به ازای هر تن رسید؛ بنابراین خریداران حاضر در رینگ معاملاتی بورس کالای ایران می‌دانند که اگر حاضر به رقابت برای خرید شمش از رینگ معاملاتی بورس کالا نباشند، هفته بعد با رشد بهای پایه مواجه شده و درنهایت مجبور به خرید محصول با قیمتی بالاتر هستند.

از سوی دیگر افزایش قیمت بین‌المللی فولاد فرصت مناسبی را برای صادرات محصولات فولادی تولید داخل به وجود خواهد آورد و درواقع بخشی از رقابت‌های روانه شده به رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا با انگیزه تولید و صادرات مقاطع نهایی زنجیره فولاد بوده است.

 

بورس کالا به افزایش قیمت مقاطع در بازار روی خوش نشان داد

افزایش نرخ شمش فولاد در بورس کالا اجازه افزایش بهای مقاطع فولادی در بازار آزاد را صادر کرد به طوریکه قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در روز دوم دی به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان برسد. این در حالی بود که در آذرماه، هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد در کانال ۱۰ و ۱۱ هزار تومان معامله می‌شد. 

با توجه به قیمت میانگین ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی شمش فولاد از رینگ معاملاتی بورس کالا و با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای هر کیلوگرم شمش فولاد برای خریدار برابر ۱۲ هزار و ۱۳۰ تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه حمل شمش به درب کارخانه‌های نوردی و هزینه تبدیل و حداقل سود نوردکار نیز قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد به بیش از ۱۳ هزار تومان خواهد رسید؛ بنابراین روند معامله شمش در بازار بورس کالا که طی هفته گذشته رخ داد به‌نوعی یک سیگنال افزایش قیمت مقاطع فولادی در بازار داخل محسوب می‌شود.

نرخ پایه عرضه میلگرد در آخرین هفته از پاییز یعنی چهارشنبه ۲۶ آذرماه برابر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود، اگرچه در این معاملات نیز بازار شاهد برتری تقاضا نسبت به عرضه بود اما اغلب خریداران حاضر به رقابت قیمتی برای خرید میلگرد فولادی از بورس کالا نشدند و همین موضوع نیز باعث شد تا درنهایت میلگرد با میانگین قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شود.

 

نرخ پایه عرضه میلگرد در آخرین هفته از پاییز

 

روز چهارشنبه سوم دی‌ماه رینگ معاملاتی بورس کالا انواع مقاطع طویل فولادی را عرضه کرد. قیمت پایه عرضه برای میلگرد در این رینگ برابر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد. اگرچه بهای پایه عرضه میلگرد در رینگ معاملاتی بورس کالا در اولین هفته دی‌ماه یعنی چهارشنبه سوم دی چندان افزایشی نسبت به نرخ پایه عرضه هفته قبل نداشت، اما با توجه به رقابت انجام‌شده قیمت معامله این محصول به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان نیز رسید. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای هر کیلوگرم میلگرد خریداری‌شده از این بازار برای تاجر برابر ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان تمام خواهد شد که با توجه به هزینه حمل و سود فروشنده نهایی، این قیمت برای خریدار به حداقل ۱۳ هزار تومان می‌رسد. البته در حال حاضر خریداری از بخش مصرف برای میلگرد با این نرخ در بازار آزاد وجود ندارد و خریدهای فعلی تنها با پیش‌بینی استمرار روند افزایشی قیمت انجام می‌شود.

 

درمجموع آن‌طور که بررسی‌های بازار آزاد مقاطع فولادی نشان می‌دهد، به دلیل قرارگیری در فصل رکود سنتی در بازار مصرف با توجه به انباشته بودن انبارها از محصول، عبور قیمت میلگرد از ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بعید به نظر می‌رسد.