توقف واردات محصولات فولادی امری ضروری است
توقف واردات محصولات فولادی امری ضروری است

توقف واردات محصولات فولادی امری ضروری است

 

توقف واردات محصولات فولادی راهکار تقویت تولید داخل و اشتغال‌زایی

 

 

آن‌طور که در حال حاضر آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد، در هشت‌ماهه ابتدایی سال 99 میزان واردات محصولات فولادی به کشور در حدود ۶۱۱ هزار تن بوده است. درحالی‌که این رقم در سال گذشته تنها ۳۶۱ هزار تن بوده است. همچنین واردات محصولات فولادی (مقاطع تخت و طویل) در هشت‌ماهه امسال (منتهی به آبان) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۶۹ درصد افزایش همراه بوده است.

 

توقف واردات محصولات فولادی امری ضروری است

 

به گزارش ایراسین حمیدرضا رستگارپور رئیس اتحادیه آهن و فولاد در ارتباط با واردات محصولات فولادی بیان کرد: «ما در حوزه تولید فولاد خودکفا هستیم و تولیدات داخلی ما پاسخگوی نیاز کشور و اکثر صنایع است و توجیهی ندارد که ما درزمینهٔ محصولات فولادی شاهد واردات باشیم».

حمیدرضا رستگارپور در ادامه به خودکفایی ایران در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: «در حالت کلی ما در حوزه تولید فولاد خودکفا هستیم و شاید فقط درزمینهٔ برخی از فولادهای آلیاژی، تولید نداشته باشیم. آن‌هم نه اینکه امکان تولید آن وجود نداشته باشد؛ بلکه تولید آن به‌صرفه نیست. اساساً تولیدات داخلی ما پاسخگوی نیاز کشور و اکثر صنایع است و خیلی توجیهی ندارد که ما درزمینهٔ محصولات فولادی شاهد واردات باشیم».

 

صحبتهای حمیدرضا رستگارپور درباره خودکفایی ایران در صنعت فولاد

 

رئیس اتحادیه آهن و فولاد در مخالفت با واردات محصولات فولادی اعلام کرد: «قاعدتاً وقتی کالایی امکان تولید در داخل دارد و تولید آن‌هم به‌صرفه است، نباید واردات در آن زمینه صورت بگیرد. حتی وقتی ازنظر استراتژیک یک آلیاژ یا محصولی وجود دارد که تولید آن برای ما مهم است و اهمیت آن‌هم واقعی است؛  اگر ما برای تولید آن هزینه زیادی هم بکنیم که در داخل تولید شود؛ این ارزشمند و توجیه‌پذیر است».

وی با بیان یکسری استثنا درزمینهٔ واردات محصولات فولادی افزود: «فقط برخی از آلیاژها وجود دارد که تولید آن در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد یا مصرف آن به‌گونه‌ای نیست که لازم باشد برای آن هزینه‌ای بشود؛ لذا این را می‌توان وارد کرد. البته این موارد خیلی کم است مگر برای صنایع خاصی که در یک برهه‌هایی لازم است این کالاها وارد شود».

حمیدرضا رستگارپور در مورد صادرات مواد خام چرخه فولاد نیز گفت: «ما حتی در شرایطی که توان و امکان صادرات هم داریم؛ باید با تصمیم درست و در حالت متوازن این صادرات صورت بگیرد تا بازار داخلی دچار چالش نشود، ما می‌بینیم درزمینهٔ صادرات به دلایل مختلف مواد خام ما صادر می‌شود و این بازار داخل را دچار کمبود می‌کند. لذا باید تمام جوانب را بسنجیم».

رئیس اتحادیه آهن و فولاد در انتهای سخنان خود اظهار داشت: «بنده قطعاً مخالف واردات شمش و مقاطع تخت هستم و اگر این آمار واردات 8 ماهه که انجمن تولیدکنندگان فولاد منتشر کرده که نشان می‌دهد واردات شمش مثلاً از 3 هزار تن به 4 هزار تن رسیده یا واردات مقاطع تخت 88 درصد افزایش داشته است؛ این برای اقتصاد کشور و بحث اشتغال‌زایی مناسب نیست. هرچقدر تولیدات داخلی ما بیشتر شود فعل‌وانفعالات بازار بیشتر می‌شود. ما نباید فقط سود را در واردات و حتی صادرات در نظر بگیریم. بحث اینکه اشتغال‌زایی صورت بگیرد و افراد بیشتری بتوانند از این اشتغال‌زایی بهره ببرند باید اولویت اصلی ما باشد. باید به تولید داخل و اشتغال‌زایی اهمیت بیشتری بدهیم».

 

چیزی که مشخص است این آمار روند خوبی را برای صنعت فولاد نشان نمی‌دهد و مسئولان امر باید با اتخاذ تصمیم‌های کارشناسی شده از واردات مواد خام و محصولات فولادی به کشور جلوگیری کنند تا علاوه بر تقویت تولید داخل، به اشتغال‌زایی نیز کمک نمایند.