تمدید مصوبه شورای عالی سران برای تصمیمات ستاد تنظیم بازار لازم است
تمدید مصوبه شورای عالی سران برای تصمیمات ستاد تنظیم بازار لازم است

تمدید مصوبه شورای عالی سران برای تصمیمات ستاد تنظیم بازار لازم است

 

وزارت صمت به دنبال بهتر شدن شرایط بازار فولاد

 

به گزارش فصل اقتصاد اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تاثیرات مثبت ابلاغ سیاست های جدید صادراتی صحبتهایی کرد و در خواست کرد که مصوبه شورای عالی سران برای تصمیمات ستاد تنظیم بازار تمدید گردد.

علیرضا رزم حسینی در صحبتهایی که با حجت الاسلام حسن درویشیان «رییس سازمان بازرسی کل کشور» داشت با تاکید بر لزوم تآمین معیشت مردم از سوی وزارت صمت گفت: «چندیدن متغیر اقتصادی مستقیما بر معیشت مردم تاثیر دارد که اولین مورد آن تغییر نرخ ارز است و صنایعی که به نرخ ارز وابسته اند با تغییر آن، متاثر خواهند شد».

 

صحبتهای علیرضا رزم حسینی در مورد لزوم تامین معیشت مردم

 

علیرضا رزم حسینی در ادامه اظهار داشت: «از سوی دیگر زمانی که حجم زیادی حباب پولی در کشور داشته باشد به سمت سرمایه گذاری بر محل‌هایی مثل مسکن، خودرو و مواردی از این قبیل خواهد رفت که باز هم بر بازار و تامین معیشت مردم تاثیر خواهد گذاشت».

وی گره‌گشایی از مشکلات صادرکنندگان با ابلاغ سیاست‌های صادراتی جدید را لازم دانست و با بیان اینکه وزارت صمت در این مدت در تلاش بوده است تا اصلاحاتی انجام دهد، بیان کرد: «پیش از این کسانی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه نیما عرضه نمی‌کردند مشمول پیگیری قضایی می‌شدند، اما واردات در مقابل صادرات آزاد شد تا به راحتی بتوانند تعهد ارزی کنند و با این روند ترخیص کالاهای مانده در گمرک حل شد».

رزم حسینی در ادامه افزود: «ستاد تنطیم بازار مصوبه شورای عالی سران داشت که به تایید مقام معظم رهبری هم رسانده شد تا وزارت صمت با این ابزار اجازه کنترل بازار را داشد. اما از ابتدای سال این اعتبار به پایان رسید و این ستاد دیگر توان مداخله در کنترل کالاهای صادراتی و اقدام برای کنترل بازار در برخی اقلام را نداشته باشد و در فرایند فعلی با تاخیر حداقل 3 ماهه در تصمیم گیری، تایید و اجرا مواجه خواهیم بود».

وی با تاکید بر این که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در بازار فاصله زیادی داریم و همچنان وزارت صمت در خط مقدم برای مقابله با فسادها ایستاده، تصریح کرد: «مجوز فروشی، امتیازات و انحصارات، امضا‌های طلایی، فساد، رانتخاری و هزاران دلیل دیگر باعث افزایش قیمت در فولاد، خودرو و بازار شدند، اما در خط مقدم برای مقابله با این فسادها برخواستیم».

رزم حسینی اضافه کرد: «در فولاد ظلمی به مصرف کنندگان می‌شد و کالایی که در داخل تولید می‌شد با قیمت جهانی به فروش می‌رسید. ما شروع به کنترل قیمت کردیم و شیوه نامه عرضه محصولات فولادی در بورس را ارایه دادیم که در همین راستا قیمت 16 هزار تومانی میلگرد به زیر 8 هزار تومان رسید».

 

کنترل قیمتها در بازار فولاد توسط وزارت صمت

 

وی با انتقاد از برون سپاری وظایف وزارت صمت گفت: «یکی از آسیب‌های این وزات‌خانه انتقال وظایف به خارج از این مجموعه بود، تجارت خارجی، فولاد، قیمت گذاری در کالاهایی مثل خودرو با وزارت صمت است اما افراد زیادی در آن دخیل هستند که با تلاش‌ها و رایزنی های انجام شده وظایف دوباره به این مجموعه در حال بازگشت است».

وی اضافه کرد که تمرکز فعالیت‌های صنعت خودرو باید در سازمان ایدرو باشد و ادامه داد: «تمام فعالیت‌های صنعت خودرو در سازمان ایدرو متمرکز شده تا هم انحصار شکسته شده و هم زیان خودروسازها رفع شود و پذیرفتنی نیست که ملت شریف ایران خودرویی با ضریب اطمینان و قیمت مناسب نداشته باشند».

 

در حال حاضر باوجود تحریم های ظالمانه دشمنان و نقش مهم وزارت صمت در تامین معیشت مردم در این برهه حساس کنونی، تمامی مسئولان باید به دنبال اتخاذ تصمیمهای درست و بهتر کردن شرایط باشند.