telegram
تاریخچه تجارت سنگ‌آهن
0نظرات
چاپ صفحه 1399/05/07

تاریخچه تجارت سنگ‌آهن

تاریخچه تجارت سنگ‌آهن
تحریریه مجله آسرون
نام نویسنده: تحریریه مجله آسرون

 

بخش زیادی از تاریخچه سنگ‌آهن و توسعه تجارت آن مربوط به تحولات گریت لیکس یا دریاچه‌های بزرگ پنج‌گانه (پنج دریاچه بزرگ آب شیرین شامل سوپریر، میشیگان، هورن، اری و انتاریو در مرز بین آمریکا و کانادا) می‌شود. حدود 150 سال پیش سنگ‌آهن نقش چندانی در تجارت این منطقه نداشت؛ غلات برای مدتی طولانی، کالای اساسی تجاری در گریت لیک بود، بعد چوب و بعدها هم ذغال سنگ به کالای مهم در تجارت این منطقه تبدیل شدند. این مقاله قصد دارد به روند رشد صنعت سنگ‌آهن در گریت لیک بپردازد که بزرگ‌ترین تحولات و نوآوری‌های صنعتی در نیمه دوم قرن نوزدهم را رقم زده است.

در واقع تجارت سنگ‌آهن در ایالات متحده تاثیر زیادی بر عمق آبراه‌ها و پیشرفت تدریجی صنعت بخار گذاشت؛ چرا که تجارت این ماده معدنی باعث توسعه و ارتقای ابزارهای جابجایی و حمل بارها شد. برتری ایالات متحده آمریکا در تجارت آهن و فولاد در جهان هم به مقدار زیادی مدیون فراوانی سنگ‌آهن در دریاچه‌های شیرین آن و هزینه پایین حمل نسبت به بقیه جاهای دنیاست. بنابراین بخش بزرگی از تاریخچه جذاب تجارت سنگ‌آهن درباره ماجراهای گریت لیک و ایالات متحده آمریکا در اواخر قرن نوزدهم میلادی است.


 

 

کشف سنگ‌آهن در مارکیوت

سنگ‌آهن برای اولین بار در منطقه مارکیوت آمریکا توسط شخصی به نام ویلیام برت (مامور ایالتی ارزیابی اراضی) و گروهش کشف شد که در حال کاوش در پنسیلوانیای شمالی در ایالت میشیگان بودند. برت، یک قطب‌نمای خورشیدی اختراع کرده بود اما تغییرات زیاد در جهت سوزن این وسیله باعث شد وی و گروهش درباره دلیل این تغییر جهت عجیب تحقیق کنند. به این ترتیب سنگ آهن در 19 سپتامبر 1844 در دل زمینِ مارکیوت به مقدار زیاد پیدا شد؛ آن هم کاملا تصادفی و به وسیله یکی از خواص سنگ‌آهن که مزاحم کار برت بود.

در بهار همان سال فیلو ام. اورت که از اهالی جکسون در میشیگان بود، در سفری به مارکیوت یک رسوب بزرگ سنگ‌آهن در دل منطقه را کشف کرد و اسم آن را «معدن جکسون» گذاشت. اورت با مقدار کوچکی از سنگآهن ذوبشده به شهرش بازگشت که در واقع اولین تکه سنگ‌آهن استخراج شده از پنسیلوانیا بود. سپس تاسیسات استخراج کوچکی در معدن جکسون در بهار سال 1846 ساخته شد؛ اولین گروهی که در آن مشغول استخراج شدند با 300 پوند سنگ‌آهن به خانه برگشتند.

اتفاق مهم بعدی در توسعه صنعت سنگ‌آهن، ساخت یک کوره آهنگری در محلی به نام کپ ریور در سه مایلی معدن جکسون بود؛ در 10 فوریه 1848، نخستین سنگ‌آهن استخراج شده در منطقه سوپریر، در کوره این آهنگری توسط شخصی به نام آریل ان. بارنی گداخته شد. نخستین سنگ‌آهن‌های استخراج شده به کمپانی ای.بی.وارد فروخته شد که از آن‌ها در ساخت کشتی‌های بخار اقیانوس‌پیما استفاده شد.

اولین کارگاه آهنگری ساخته شده در نزدیکی معدن جکسون دارای 4 کوره بود؛ ساخت یک شمش آهنی مربعی 4 اینچی در هر کوره، 6 ساعت طول می‌کشید و تولید روزانه آهن در این معدن حدود 6 تن بود. دومین کارگاه آهنگری در این منطقه هم توسط کمپانی آهن مارکیوت در دماغه کپ ریور در بهار سال 1850 ساخته شد. این کارگاه، سنگ آهن‌های استخراجی معدن کلیولند در دو مایلی معدن جکسون را دریافت می‌کرد.
 


 

ناکامی اولیه در  تجارت سنگآهن

به مرور گروه‌های دیگری برای استخراج آهن به سوپریر رفتند اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانستند به تولیدکننده بزرگی تبدیل شوند. یکی از موانع توسعه کار این کمپانی‌ها، محدودیت وسایل حمل بار بود؛ بیشتر حملِ آهن در این منطقه توسط چهارپایان انجام می‌شد؛ به همین دلیل هم میزان بار حمل شده کم بود و هم هزینه حمل‌و‌نقل زیاد می‌شد.

یکی از افراد جذب شده به پنسیلوانیا برای استخراج آهن به اسم  بی. الی با درک ضرورت کشیدن راه‌آهن به منطقه، موافقت دو کمپانی را جلب کرد. در همان حال برخی از کمپانی‌های استخراج سنگآهن به فکر استفاده از آب‌راه‌ها برای انتقال آهن به دیگر مناطق افتادند و اولین حمل بار آهن از طریق آب‌راه در سال 1853 اتفاق افتاد؛ برای انتقال 152 تن آهن از کلیولند به شارون از 4 قایق باری استفاده شد. کنگره آمریکا هم برای تسهیل رفت‌و‌آمد قایق‌ها و کشتی‌های باری حمل آهن به پنسیلوانیا، بودجه‌ای برای احداث یک کانال جدید آبی در سالو سنت.مری اختصاص داد که ساخت آن از سال 1852 شروع شد. همچنین در 1857 بالاخره راه‌آهن به مارکیوت آمد و حمل بار با قطار بخار به مناطق مرکزی ایالات متحده ممکن شد.

با وجود ایجاد تسهیلات جدید برای حمل سنگآهن استخراجی از پنسیلوانیا، همچنان محدودیت‌های زیادی وجود داشت. برای مثال در آن دوره حمل بار فقط با قایق‌های بادبانی انجام می‌شد و کشتی‌ها و قایق‌های بخار فقط به حمل مسافر می‌پرداختند.

میزان تولید آهن در پنسلوانیا با رشد تدریجی تا سال 1861 به 49 هزار و 909 تن رسید اما با آغاز جنگ داخلی در آمریکا افت کرد. در این دوره زمانی تولید و دادوستد گندم، بزرگترین سهم را در تجارت گریت لیک داشت.

 

آغاز پیشرفت‌ها در گریت لیک

با وجود این که تا سال 1862 سهام هیچ یک از کمپانی‌های سنگ آهن در گریت لیک به سوددهی نرسیده بود، اما کار ساختن یک اسکله چوبی جدید توسط آن‌ها در مارکیوت شروع شد. اسکله جدید به میزان زیادی کار بارگیری آهن‌ها را آسان می‌کرد. با آغاز کار اسکله جدید همچنان فقط از قایق و کشتی بادبانی برای حمل آهن استفاده می‌شد زیرا کشتی‌های بخار هنوز برای حمل بارهای بزرگ مناسب نبودند.

یکی دیگر از سختی‌های جابجایی بار از قایق‌ها، نبود ابزار مناسب و سریع برای خالی کردن بارها بود. یکی از شرکت‌های بزرگ در آن دوره به نام بوسل و موریس برای خالی  کردن بارهای آهن از عرشه کشتی و قایق از اسب استفاده می‌کرد؛ البته جی.دی. بوسل(رییس این شرکت) در یکی از روزهای بهار 1867 هنگام تماشای جابجایی توده‌های کاه با یک موتور بخار کوچک، متوجه شد با ساخت یک ماشین شبیه به آن، تخلیه بارهای آهن از کشتی یا قایق امکان‌پذیر است. به این ترتیب بوسل با همکاری یکی از کمپانی‌ها، اولین دستگاه متحرک با موتور بخار را برای تخلیه بار در اسکله ساختند.

در ادامه این پیشرفت‌ها در سال 1869 کشتی بخار آر.جی. حکت برای حمل سنگ آهن از معدن جکسون ساخته شد که اولین کشتی حمل بار عظیم در دریاچه‌های آمریکا بود. چند سال بعد هم کشتی بخار وی.اچ. کچام با ابعادی غول‌آسا در شهر مرین سیتی میشیگان به آب انداخته شد که انقلابی در حمل‌و‌نقل آبی محسوب می‌شد. در نتیجه کشتی‌ها و قایق‌های چوبی، جای خود را به کشتی‌های آهنی جدید دادند.

در سال 1886 نیز اولین کشتی حمل عظیم فولادی در دریاچه‌های گریت لیک به آب انداخته شد. با ساخته شدن کشتی‌های آهنی بزرگ، کانال‌ها و راه‌آب‌ها هم به تدریج گسترش یافت و در بسیاری جاها، عمق آن‌ها بیشتر شد. به این ترتیب با پیشرفت در راه‌های ارتباطی و ساخت کشتی‌ها و ماشین‌آلات جدید بخار، استخراج و تجارت سنگ آهن رونق زیادی پیدا کرد. سنگآهن در سال 1888 تبدیل به مهم‌ترین کالای تجاری در گریت لیک شد؛ در این سال تناژ حمل آهن بین 600 تا 1000 بود. این رشد و توسعه در دهه‌های آتی هم در صنعت سنگ آهن گریت لیک ادامه پیدا کرد و در حال حاضر این منطقه از تولیدکنندگان بزرگ آهن در جهان است.

بدون شک داشتن فولاد ارزان، تاثیر زیادی در ظهور ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ صنعتی در اواخر قرن نوزدهم داشت. دسترسی به فولاد ارزان هم نتیجه استخراج سنگآهن و سیستم حمل‌و‌نقل ارزان در گریت لیک بود؛ در حقیقت گریت لیک با تولید و صدور آهن به همه جای آمریکا توانست کل صنعت این کشور را رونق دهد  و چهره منطقه را دگرگون کند. کشف سنگآهن در گریت لیک باعث ایجاد زنجیره‌ای از پیشرفت‌ها مثل نوآوری در کشتیرانی، توسعه کانال‌ها و راه‌آب‌ها، ساخت اسکله‌ها، ساخت ماشین‌های جابجایی و تخلیه بار و جذب سرمایه برای انواع پروژه‌ها شد. به این ترتیب با توسعه تجارت سنگ آهن در گریت لیک، آمریکای صنعتی ساخته شد.

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : telegram twitter linkedin google+ facebook pintress

دیدگاه شما

ساعت کاری: ( شـنـبـه تا چـهـارشـنـبـه 9 الـی 18 و پـنـجـشنبه 9 الـی 13:30 )

مــیـزبـان صـدای گـرمـتـان هـسـتـیـم ...  43000023-021

منو