لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان ، کاربرد آن در صنایع مختلف و نحوه تولید
انتشار: 1399/09/05
اخبار بروزرسانی: 1402/06/26
لوله مانیسمان چیست؟
لوله مانیسمان چیست؟ - 2:50 دقیقه

 

اگر استحکام و عمر بالای لوله برایتان مهم است یا قصد انتقال سیالات حساس را دارید، لوله مانیسمان بهترین انتخاب برای شما است. این نوع لوله معمولاً در چهار رده سبک، 40، 80 و 160 عرضه می‌شود که ضخامت هر رده به ترتیب زیاد می‌شود. قیمت لوله مانیسمان معمولاً به صورت کیلویی اعلام می‌شود اما قیمت کل هر شاخه به رده آن بستگی دارد.

اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید، کسب اطلاعات در مورد نحوه ساخت، کاربردها و تست‌های آن می‌تواند کمک زیادی به شما کند:

 

تاریخچه+جنس لوله مانیسمان

لوله مانیسمان برای اولین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد و علت این نام‌گذاری نیز همین است. در میان لوله‌های موجود در بازار لوله‌های فولادی بدون درز اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. این نوع از لوله‌ها روش ساخت ویژه خود را دارند و به دلیل نبود درز در آن‌ها، در صنایع حساس به‌کار برده می‌شوند.

در صنعت، لوله‌های مختلفی اعم از لوله‌های فولادی، لوله‌های ضدزنگ (استنلس استیل)، لوله آلیاژ و لوله بویلر وجود دارد. لوله مانیسمان که به آن لوله بدون درز نیز گفته می‌شود لوله‌ای است که روش تولید و ساخت آن به نحوی است که بدنه‌ای یکدست و بدون درز دارد و هیچ نوع جوش‌کاری بر روی آن صورت نگرفته است. این نوع لوله معمولاً از فولاد ساده کم‌کربن ساخته می‌شود؛ اما به وسیله افزودن برخی مواد به داخل و بیرون لوله، آن را در برابر زنگ زدن مقاوم می‌کنند.

این لوله‌ها به دلیل یکدست بودن و بدون درز بودنشان نسبت به سایرین محکم‌تر هستند و قیمتی بالاتر از سایر لوله‌ها دارند. موارد استفاده گوناگونی برای لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلف وجود دارد.

 

قیمت لوله مانیسمان

 

مهم‌ترین کاربردهای لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان دارای کاربرد ویژه و گسترده‌ای هستند:

1. لوله‌های مانیسمان جهت خطوط فشارقوی

2. لوله‌های مانیسمان استیل جهت خطوط صنایع غذایی و دارویی

3. لوله‌های مانیسمان جهت خطوط هیدرولیک

4. لوله‌های مانیسمان جهت خطوط نفت و گاز

 

تولید لوله مانیسمان

روش تولید لوله مانیسمان چگونه است؟

لوله بدون درز مانیسمان به‌صورت بیرون آمدن (Extruding) توسط قالب‌های مختلف تولید می‌شود. اصولاً تولید لوله‌های بدون درز مستلزم فرآیندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می‌گردد. این لوله‌ها معمولاً از شمش‌های فولادی تولید می‌شوند اما تولید آن توسط مقاطع چهارگوش نیز امکان‌پذیر است ولی هزینه را بالا می‌برد. برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می‌شود.

طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل‌های ویژه‌ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده‌اند. ضخامت لوله مانیسمان در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. هر چه قدر فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز افزایش خواهد یافت. در برخی از روش‌های تولید این لوله‌ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه‌ای و امکانات کارخانه سازنده انجام می‌شود.

 

مراحل تولید لوه مانیسمان

 

مراحل تولید لوله مانیسمان

در ابتدا شمش‌های فولادی را برش می‌زنند. سپس شمش‌ها را داخل کوره‌های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می‌شوند وارد می‌کنند تا گرم شده و به مرحله سرخ شدن برسند. سپس با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح شمش‌ها را گرد کرده و در آخر آن‌ها را به‌وسیله لخ پرس سوراخ می‌کنند.

در مرحله شلیک سنبه، سنبه را با سرعت به داخل شمش فولادی شلیک می‌کنند. در مرحله بعد اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد آن را تاب‌گیری می‌کنند تا صاف و یکدست شود. در این مرحله سنبه از داخل لوله خارج می‌شود... در مرحله بعد سروته لوله را گرفته و لوله به حالت گرد درمی‌آید. در مرحله کشش، لوله را به اندازه‌های گوناگون تا ۲۴ متر تحت کشش قرار می‌دهند. پس‌ازآن لوله را با آب و با فرآیندی خاص خنک کرده و لوله خنک شده را به‌دلخواه مشتری برش می‌دهند.

در مرحله آزمایش به‌وسیله کامپیوتر لوله را تحت آزمون قرار می‌دهند تا ضایعات از مابقی جدا گردد. در مرحله پایانی نیز لوله‌ها را به شکل شش‌ضلعی با تسمه محکم می‌بندند و آماده بارگیری می‌کنند.

این لوله‌ها درز ندارند، یعنی درزی که در لوله‌های دیگر جوش داده می‌شود در این لوله وجود ندارد همین موضوع باعث بالا رفتن میزان استحکام لوله‌ها می‌شود. به‌طورکلی این لوله‌ها با قطرهای کم ساخته می‌شود زیرا ساخت این نوع لوله با قطر زیاد سخت و هزینه‌بر است.

 

انواع لوله مانیسمان: چند رده لوله مانیسمان داریم؟

لوله مانیسمان بر اساس نسبت قطر به ضخامت، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • لوله مانیسمان رده سبک: این دسته دارای ضخامت کم نسبت به قطر خود هستند و در سایزهای 1 تا 16 اینچی عرضه می‌شوند. ضخامت آن‌ها نیز از 3 تا 7.9 میلی‌متر متفاوت است. لوله گاز مانیسمان نیز در این رده قرار دارد.
  • لوله مانیسمان رده 40: قطر لوله‌های این رده بین 0.5 تا 16 اینج و ضخامت آن‌ها بین 2.7 تا 12.7 میلی‌متر متغیر است.
  • لوله مانیسمان رده 80: لوله‌های این رده قطری بین 0.5 تا 16 اینچ و ضخامتی بین 3.7 تا 21.4 دارند.
  • لوله مانیسمان رده 160: قطر لوله‌های این رده همانند رده‌های 40 و 80 بوده اما ضخامت آن‌ها بین 4.7 تا 40.4 متغیر است.

 

مقایسه مشخصات لوله مانیسمان با سایر لوله‌های صنعتی

لوله مانیسمان، لوله‌های فولادی درزدار و انواع لوله فلزی برای نصب در شرایط ویژه نظیر فشارهای عملیاتی بالا طراحی شده‌اند. البته سایر لوله‌های صنعتی نظیر لوله پلی‌اتیلن و لوله یو پی‌وی‌سی (UPVC) نیز قابلیت نصب در فشار معمولی و فشار بالا را دارند اما در برخی موارد بنا بر صلاحدید مهندسان باید از نوع به خصوصی از لوله و اتصالات در سیستم‌های لوله‌کشی و تأسیسات استفاده شود.

 

انواع لوله مانیسمان

 

لوله پوش فیت، لوله پلی‌اتیلن و لوله یو پی‌وی‌سی اکثراً برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه‌های مختلف مناسب هستند. انواع لوله صنعتی صرف‌نظر از کاربردهای آن‌ها، دارای دیواره بسیار مقاومی هستند و می‌توانند در برابر تغییرات شرایط محیط پایدار بمانند.

 

اگر قصد کسب طالاعات بیشتر در مورد کاربرد سایر لوله‌ها را دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

 

ساخت لوله مانیسمان در ایران

برای اولین بار در ایران لوله مانیسمان یا بدون درز در دو مرحله خشن کاری و ظریف‌کاری ساخته شد. این لوله‌ها حداکثر تا قطر ۲۴ اینچ تولید می‌شوند و لوله‌های با درز در قطرهای بالا تولید می‌شوند. در موارد خاص توانایی ساخت لوله‌هایی بدون درز تا قطر ۴۲ اینچ نیز گزارش شده است.

کارخانه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران (اهواز) و لوله دقیق کاوه، انواع لوله مانیسمان سبک و رده 40 را در ایران تولید می‌کنند.

 

چه تست‌هایی روی لوله مانیسمان انجام می‌شود؟

اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید حتماً از فروشنده نتایج تست‌های زیر را بخواهید. این نتایج می‌تواند کیفیت محصول خریداری شده را تضمین کند. بر روی لوله مانیسمان تست‌های زیر انجام می‌شود:

 

تست لوله مانیسمان

 

در ادامه به توضیح هریک از این تست‌ها می‌پردازیم.

 

1. تست سختی لوله مانیسمان

در انجام تست سختی باید تمام مشخصات مکانیکی لوله مانیسمان را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که فرایند تولید و برش‌کاری می‌تواند بر مشخصات مکانیکی ماده اولیه که استنلس استیل است تأثیر بگذارد. همچنین در انجام تست سختی عملکرد و کیفیت لوله را نیز فراموش نکنید.

برای انجام تست سختی دستگاه تستر روی سطح لوله قرار داده می‌شود تا میزان تورفتگی و سایز آن را اندازه‌گیری کند. این تست سریع و آسان است اما برای برخی لوله‌ها که دارای ناهمواری‌های سطحی هستند یا رنگ آن‌ها تیره باشد توصیه نمی‌شود.

در حال حاضر سه نوع تست سختی وجود دارد:

1. Luo

2. Cloth

3. Victoria

این تست‌ها با سه دستگاه راکول (Rockwell)، برنیل (Brinell) یا ویکرز (Vickers) صورت می‌گیرند که به ترتیب توانایی اندازه‌گیری مقادیر سختی HRB، HB یا HV را دارند. نیازی به انجام هر سه تست نیست و نتایج تست سختی با یکی از این سه دستگاه کفایت می‌کند. البته خوب است این نکته را بدانید که دستگاه راکول نتایج دقیق‌تری دارد. در نظر داشته باشید که هزینه تست سختی برای لوله‌های مانیسمان ضخیم پایین‌تر خواهد بود.

 

2. تست کشش لوله مانیسمان

برای انجام تست کشش، دستگاهی لوله نمونه را تا حد شکستن می‌کشد. طی این فرایند دستگاه تستر امکان اندازه‌گیری برخی مشخصات فیزیکی ازجمله استحکام کششی، استحکام عملکرد و میزان کشیدگی را خواهد داشت.

 

3. تست فشار لوله مانیسمان

برای انجام این تست دستگاهی مخروطی شکل را داخل نمونه لوله مانیسمان می‌کنند. سپس دستگاه را منبسط کرده و لوله باید 5 ثانیه فشار ناشی از این انبساط را تحمل کند. درنهایت نباید هیچ‌گونه تَرک قابل‌مشاهده‌ای روی سطح لوله‌ها به وجود بیاید.

تست فشار را اغلب از ضعیف‌ترین قسمت لوله می‌گیرند و متوسط فشار قابل‌تحمل برای لوله مانیسمان 2.45 مگا پاسکال است.

 

4. تست خوردگی لوله مانیسمان

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه لوله‌ها تحمل آن‌ها در برابر خوردگی است. در این آزمایش اسید نیتریک استفاده می‌شود. غلظت اسید نیتریک به‌کاررفته به ترکیب فولاد مورد استفاده در ساخت لوله بستگی دارد.

 

قیمت لوله مانیسمان

 

قبل از هراقدامی در زمینه خرید لوله مانیسمان، بهتر است با راهنمای خرید لوله فولادی به طور کامل آشنا باشید.

 

قیمت لوله مانیسمان را چگونه بفهمید؟

قیمت لوله مانیسمان به ابعاد، سایز، کیفیت، برند و کشور تولیدکننده بستگی دارد. کشورهایی مانند چین، هند، ایران و آلمان تولیدکننده این لوله هستند. در چند ماه اخیر قیمت لوله مانیسمان نیز مانند دیگر مقاطع فولادی دچار نوسان بوده است. البته شاید بتوان گفت افزایش قیمت روز لوله مانیسمان کمتر از لوله‌های دیگر بوده است زیرا این محصول به‌طور عمده در چین تولید می‌گردد.

لوله بدون درز مانیسمان به صورت بیرون آمدن (Extruding) توسط قالب های مختلف تولید می شود. اصولاً تولید لوله های بدون درز مستلزم فرآیندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می گردد. این لوله ها معمولاً از شمش های فولادی تولید می شوند اما تولید آن توسط مقاطع چهارگوش نیز امکان پذیر است ولی هزینه را بالا می برد. برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می شود.

 

طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل های ویژه ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده اند. ضخامت لوله مانیسمان در اندازه های مختلف تولید می شود. هر چه قدر فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز افزایش خواهد یافت. در برخی از روش های تولید این لوله ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه ای و امکانات کارخانه سازنده تعیین می شوند.

 

مراحل تولید لوله مانیسمان

در ابتدا شمش های فولادی را برش می زنند. سپس شمش ها را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد. با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح شمش ها را گرد می کنند. بعد از آن شمش ها را به وسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

 

در مرحله شلیک سمبه، سمبه را به داخل شمش فولادی شلیک می کنند که با سرعتی بالا سمبه ای به طول ۱۲ متر را داخل شمش فولاد می کنند. در مرحله بعد اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد آن را تاب گیری می کنند تا صاف و یکدست شود. در این مرحله سمبه را از داخل لوله جدا می کنند. در مرحله بعد سر و ته لوله را گرفته و لوله به حالت گرد در می آید. در مرحله کشش، لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ متر تحت کشش قرار می دهند. پس از آن لوله را با آب و با فرآیندی خاص خنک می کنند. لوله خنک شده را به دلخواه مشتری برش می دهند. در مرحله آزمایش به وسیله کامپیوتر لوله را تست می کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد. در مرحله پایانی لوله ها را به شکل شش ضلعی با تسمه محکم می بندند و آماده بارگیری می کنند.

نحوۀ ساخت لوله مانیسمان

لوله بدون درز مانیسمان به صورت بیرون آمدن (Extruding) توسط قالب های مختلف تولید می شود. اصولاً تولید لوله های بدون درز مستلزم فرآیندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می گردد. این لوله ها معمولاً از شمش های فولادی تولید می شوند اما تولید آن توسط مقاطع چهارگوش نیز امکان پذیر است ولی هزینه را بالا می برد. برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می شود.

 

طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل های ویژه ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده اند. ضخامت لوله مانیسمان در اندازه های مختلف تولید می شود. هر چه قدر فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز افزایش خواهد یافت. در برخی از روش های تولید این لوله ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه ای و امکانات کارخانه سازنده تعیین می شوند.

 

مراحل تولید لوله مانیسمان

در ابتدا شمش های فولادی را برش می زنند. سپس شمش ها را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد. با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح شمش ها را گرد می کنند. بعد از آن شمش ها را به وسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

 

در مرحله شلیک سمبه، سمبه را به داخل شمش فولادی شلیک می کنند که با سرعتی بالا سمبه ای به طول ۱۲ متر را داخل شمش فولاد می کنند. در مرحله بعد اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد آن را تاب گیری می کنند تا صاف و یکدست شود. در این مرحله سمبه را از داخل لوله جدا می کنند. در مرحله بعد سر و ته لوله را گرفته و لوله به حالت گرد در می آید. در مرحله کشش، لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ متر تحت کشش قرار می دهند. پس از آن لوله را با آب و با فرآیندی خاص خنک می کنند. لوله خنک شده را به دلخواه مشتری برش می دهند. در مرحله آزمایش به وسیله کامپیوتر لوله را تست می کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد. در مرحله پایانی لوله ها را به شکل شش ضلعی با تسمه محکم می بندند و آماده بارگیری می کنند.

نحوۀ ساخت لوله مانیسمان

لوله بدون درز مانیسمان به صورت بیرون آمدن (Extruding) توسط قالب های مختلف تولید می شود. اصولاً تولید لوله های بدون درز مستلزم فرآیندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می گردد. این لوله ها معمولاً از شمش های فولادی تولید می شوند اما تولید آن توسط مقاطع چهارگوش نیز امکان پذیر است ولی هزینه را بالا می برد. برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می شود.

 

طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل های ویژه ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده اند. ضخامت لوله مانیسمان در اندازه های مختلف تولید می شود. هر چه قدر فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز افزایش خواهد یافت. در برخی از روش های تولید این لوله ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه ای و امکانات کارخانه سازنده تعیین می شوند.

 

مراحل تولید لوله مانیسمان

در ابتدا شمش های فولادی را برش می زنند. سپس شمش ها را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد. با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح شمش ها را گرد می کنند. بعد از آن شمش ها را به وسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

 

در مرحله شلیک سمبه، سمبه را به داخل شمش فولادی شلیک می کنند که با سرعتی بالا سمبه ای به طول ۱۲ متر را داخل شمش فولاد می کنند. در مرحله بعد اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد آن را تاب گیری می کنند تا صاف و یکدست شود. در این مرحله سمبه را از داخل لوله جدا می کنند. در مرحله بعد سر و ته لوله را گرفته و لوله به حالت گرد در می آید. در مرحله کشش، لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ متر تحت کشش قرار می دهند. پس از آن لوله را با آب و با فرآیندی خاص خنک می کنند. لوله خنک شده را به دلخواه مشتری برش می دهند. در مرحله آزمایش به وسیله کامپیوتر لوله را تست می کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد. در مرحله پایانی لوله ها را به شکل شش ضلعی با تسمه محکم می بندند و آماده بارگیری می کنند.

لوله مانیسمان چیست؟ (نکاتی که باید هنگام خرید لوله مانیسمان بدانید)
در این ویدیو نکاتی که باید پیش از خرید لوله مانیسمان بدانید را می‌گوییم. نکاتی مثل انواع لوله مانسیمان، برترین سازندگان و نحوه خرید این محصول که دانستن آنها پیش از خرید، راهگشا خواهد بود.
سوالات متداول
سوالات متداول
پاسخ :

قیمت لوله مانیسمان علاوه بر قیمت آهن، به رده و وارداتی بودن یا نبودن آن بستگی دارد.

پاسخ :

کارخانه‌های لوله دقیق کاوه ایرانیان و لوله‌سازی اهواز، تولیدکننده لوله مانیسمان با کیفیت در ایران هستند. البته این نوع لوله از کشورهای چین و تایوان هم وارد می‌شود. 

پاسخ :

دسته‌بندی لوله‌های مانیسمان بر اساس رده انجام می‌شود. رده به معنای نسبت سایز لوله به ضخامت آن است، هر چه رده بالاتر برود، یعنی این نسبت کمتر است. لوله مانیسمان دارای 4 رده سبک، 40، 80 و 160 است. 

 

نظرات
وحید
سه شنبه 25 بهمن 1401
سلام. آیا میشه ازلولهای گازی به جای لوله‌های مانیسمان دردیگ بخار استفاده کرد
ص.عبدی
چهارشنبه 20 بهمن 1400
با سلام و خسته نباشید. تولید کننده شماره یک در ایران، شرکت لوله گستر اسفراین است که با کیفیت ترین لوله های مانیسمان رو در اندازه های مختلف تولید می کند.
سعید امیدی
دوشنبه 4 مرداد 1400
لوله سیاه همون لوله مانیسمانه؟
مدیر سایت
دوشنبه 4 مرداد 1400
لوله سیاه نوعی لوله مانیسمانه که میزان کربن بالایی داره. 
ارسال نظر جدید